«Константинопольська модель», згідно з якою Фанар наполягає на своєму особливому статусі першості честі і першості влади, стала причиною кризи і розколу у Світовому Православ'ї.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяЯк повідомляє Центр інформації УПЦ з посиланням на news.church.ua, про це заявив керуючий справами Української Православної Церкви митрополит Антоній (Паканич) у своїй доповіді на конференції «Студентська наука в духовній школі».
«Сьогодні Константинопольський патріарх наполягає на своєму особливому статусі у Вселенській Церкві, який передбачає наявність у нього не тільки першості честі, а й першості влади. Константинопольський патріарх Варфоломій неодноразово заявляв, що йому належить виключне право видавати Томос про створення нових автокефальних і автономних Церков, він має ексклюзивне право приймати апеляції від кліриків усіх Помісних Православних Церков і що йому належить канонічна влада над усією православною діаспорою», - зазначив митрополит Антоній.
Владика нагадав, що «таке розуміння церковної першості викликало неприйняття на Християнському Сході вже в епоху Древньої Церкви», а «розкол 1054 року значною мірою став результатом саме владних амбіцій Римських єпископів».
Керуючий справами УПЦ пояснив, що після початку діалогу з католицькою церквою, своє вчення про першість було розроблено представниками Константинопольського патріархату, але воно «виявилося абсолютно неприйнятним для Руської Православної Церкви».
Митрополит Антоній нагадав, що згідно з Равеннським документом 2007 року, який не підписала РПЦ, «визнається існування першості у Церкві на вселенському (універсальному) рівні», а «на Сході Константинопольський патріарх займав місце аналогічне Римському єпископу на Заході».
«Делегація Руської Православної Церкви виступила із принциповим запереченням такого формулювання, відзначаючи, що на Сході спілкування з Константинопольським престолом ніколи не вважалося обов'язковою умовою соборності (як це було на Заході по відношенню до Римського престолу, - Ред.). Відповідно, Константинопольський патріарх ніколи не грав у Православній Церкві ролі, подібної ролі Римському єпископу на Заході», - зазначив владика.
Він підкреслив, що з точки зору Руської Православної Церкви першість честі у Вселенській Церкві «визначається консенсусом Помісних Православних Церков».
«Помісні Православні Церкви визнають за Константинопольським патріархом право виступати з ініціативами загальноправославного характеру, а також звертатися до зовнішнього світу від імені всієї православної повноти ... При такому підході сім'я Помісних Православних Церков виступає як об'єднання незалежних Церков, які сповідують єдину віру і знаходяться у євхаристійному спілкуванні», що вказує, по аналогії, на конфедерацію. Однак патріарх Варфоломій вважає, що об'єднання рівноправних Церков - це протестантська ідея і тільки «Константинопольський предстоятель є гарантом і уособленням єдності Світового Православ'я» і «хранителем істинної віри і гарантом автентичного свідоцтва Церкви перед сучасним світом ...«Константинопольська модель» передбачає обов'язкову наявність у Вселенської Церкви першого ієрарха з особливими владними повноваженнями. Однак, наша Церква принципово відкидає наявність у Церкви подібного «Східного папи», - зазначив митрополит Антоній.
Владика підкреслив, що «українська криза» чітко показала, що застосування на практиці «Константинопольської моделі» тягне за собою важкі конфлікти між Помісними Церквами, а подолати його можна тільки завдяки діалогу Помісних Церков, але «цей консенсус має стати не плодом поступок у питаннях віровчення, а результатом глибокого і відповідального вивчення святоотцівської спадщини».
«На нас покладено величезну відповідальність. Ми повинні докласти максимум зусиль, щоб зберегти церковну єдність. Крім того, ми повинні чітко сформулювати вчення Православної Церкви з дискусійних питань. Будемо вірити, що нам вдасться виконати це непросте завдання», - підсумував митрополит Антоній.