«Константинопольська модель», згідно з якою Фанар наполягає на своєму особливому статусі першості честі і першості влади, стала причиною кризи і розколу у Світовому Православ'ї.

Як повідомляє Центр інформації УПЦ з посиланням на news.church.ua, про це заявив керуючий справами Української Православної Церкви митрополит Антоній (Паканич) у своїй доповіді на конференції «Студентська наука в духовній школі».

«Сьогодні Константинопольський патріарх наполягає на своєму особливому статусі у Вселенській Церкві, який передбачає наявність у нього не тільки першості честі, а й першості влади. Константинопольський патріарх Варфоломій неодноразово заявляв, що йому належить виключне право видавати Томос про створення нових автокефальних і автономних Церков, він має ексклюзивне право приймати апеляції від кліриків усіх Помісних Православних Церков і що йому належить канонічна влада над усією православною діаспорою», - зазначив митрополит Антоній.

Владика нагадав, що «таке розуміння церковної першості викликало неприйняття на Християнському Сході вже в епоху Древньої Церкви», а «розкол 1054 року значною мірою став результатом саме владних амбіцій Римських єпископів».

Керуючий справами УПЦ пояснив, що після початку діалогу з католицькою церквою, своє вчення про першість було розроблено представниками Константинопольського патріархату, але воно «виявилося абсолютно неприйнятним для Руської Православної Церкви».

Популярні новини зараз
Енергетики розповіли, чи вводитимуть аварійні відключення світла під час холодів Жінки на заводи, чоловіки – в окопи: ветеран закликав масштабувати мобілізацію Відключення триватимуть до весни: де буде найгірша ситуація зі світлом Навіть якщо є відстрочка або бронь: у ТЦК дали чоловікам 7 днів
Показати ще

Митрополит Антоній нагадав, що згідно з Равеннським документом 2007 року, який не підписала РПЦ, «визнається існування першості у Церкві на вселенському (універсальному) рівні», а «на Сході Константинопольський патріарх займав місце аналогічне Римському єпископу на Заході».

«Делегація Руської Православної Церкви виступила із принциповим запереченням такого формулювання, відзначаючи, що на Сході спілкування з Константинопольським престолом ніколи не вважалося обов'язковою умовою соборності (як це було на Заході по відношенню до Римського престолу, - Ред.). Відповідно, Константинопольський патріарх ніколи не грав у Православній Церкві ролі, подібної ролі Римському єпископу на Заході», - зазначив владика.

Він підкреслив, що з точки зору Руської Православної Церкви першість честі у Вселенській Церкві «визначається консенсусом Помісних Православних Церков».

«Помісні Православні Церкви визнають за Константинопольським патріархом право виступати з ініціативами загальноправославного характеру, а також звертатися до зовнішнього світу від імені всієї православної повноти ... При такому підході сім'я Помісних Православних Церков виступає як об'єднання незалежних Церков, які сповідують єдину віру і знаходяться у євхаристійному спілкуванні», що вказує, по аналогії, на конфедерацію. Однак патріарх Варфоломій вважає, що об'єднання рівноправних Церков - це протестантська ідея і тільки «Константинопольський предстоятель є гарантом і уособленням єдності Світового Православ'я» і «хранителем істинної віри і гарантом автентичного свідоцтва Церкви перед сучасним світом ...«Константинопольська модель» передбачає обов'язкову наявність у Вселенської Церкви першого ієрарха з особливими владними повноваженнями. Однак, наша Церква принципово відкидає наявність у Церкви подібного «Східного папи», - зазначив митрополит Антоній.

Владика підкреслив, що «українська криза» чітко показала, що застосування на практиці «Константинопольської моделі» тягне за собою важкі конфлікти між Помісними Церквами, а подолати його можна тільки завдяки діалогу Помісних Церков, але «цей консенсус має стати не плодом поступок у питаннях віровчення, а результатом глибокого і відповідального вивчення святоотцівської спадщини».

«На нас покладено величезну відповідальність. Ми повинні докласти максимум зусиль, щоб зберегти церковну єдність. Крім того, ми повинні чітко сформулювати вчення Православної Церкви з дискусійних питань. Будемо вірити, що нам вдасться виконати це непросте завдання», - підсумував митрополит Антоній.