Державна служба фінансового моніторингу України протидіє легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяПро це повідомляється на офіційному сайті відомство.
Зокрема, протягом І кварталу 2021 року Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 288 матеріалів (з них 186 узагальнених матеріалів та 102 додаткових узагальнених матеріали), які направлені на розгляд до:
- органів прокуратури-15 матеріалів – з них 11 узагальнених матеріалів та 4 додаткових узагальнених матеріали);
- органів фіскальної служби України-76 матеріалів – з них 45 узагальнених матеріалів та 31 додатковий узагальнений матеріал);
- Національної поліції України-103 матеріали (з них-91 узагальнений матеріал та 12 додаткових узагальнених матеріалів);
- Служби безпеки України-55 матеріалів (з них – 25 узагальнених матеріалів та 30 додаткових узагальнених матеріалів);
Зокрема, протягом І кварталу 2021 року Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 288 матеріалів (з них 186 узагальнених матеріалів та 102 додаткових узагальнених матеріали), які направлені на розгляд до:
- органів прокуратури-15 матеріалів – з них 11 узагальнених матеріалів та 4 додаткових узагальнених матеріали);
- органів фіскальної служби України-76 матеріалів – з них 45 узагальнених матеріалів та 31 додатковий узагальнений матеріал);
- Національної поліції України-103 матеріали (з них-91 узагальнений матеріал та 12 додаткових узагальнених матеріалів);
- Служби безпеки України-55 матеріалів (з них – 25 узагальнених матеріалів та 30 додаткових узагальнених матеріалів);
У зазначених матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією коштів та з вчиненням іншого злочину, визначеного Кримінальним кодексом України, становить 1,3 млрд гривень.
Також, Держфінмоніторингом на постійній основі приділяється особлива увага аналізу підозрілих транзакцій, які мають ознаки податкових злочинів, в т.ч. із застосуванням механізму «зустрічних потоків» і «скруток».
Так, У I кварталі 2021 року Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 20 матеріалів (8 узагальнених матеріалів та 12 додаткових узагальнених матеріалів), які пов'язані з механізмом проведення "зустрічних потоків" , зокрема до:
- органів фіскальної служби України-8 матеріалів;
- Служби безпеки України - 11 матеріалів;
- Державного бюро розслідувань - 1 Матеріал.
Загальний обсяг "проконвертованих" коштів за цими матеріалами становить – 3,5 млрд гривень.
В ході зазначених фінансових розслідувань Держфінмоніторингом зупинені (заблоковані) кошти в сумі 41,6 млн гривень.
Згідно із законодавством України, Держфінмоніторинг (як підрозділ фінансової розвідки) спільно з правоохоронними органами здійснює заходи, спрямовані на попередження та протидію фінансуванню терористичної діяльності, сепаратизму.
Так, у i кварталі 2021 року Держфінмоніторингом до правоохоронних органів передано 22 матеріали (з них 14 узагальнених матеріалів та 8 додаткових узагальнених матеріалів) щодо фінансових операцій осіб, у тому числі за інформацією Служби безпеки України можуть бути пов'язані з фінансуванням тероризму/
сепаратизму, проведених за участю осіб, які публічно закликають до зміни або повалення конституційного ладу або зміни меж території або державного кордону України, а також до яких застосовані санкції, з яких:
6 додаткових узагальнених матеріалів, які пов'язані з здійсненням фінансових операцій за участю 2-х фізичних осіб та 8 юридичних осіб, включених у додатки до рішень Ради національної безпеки і оборони України, введених у дію Указами Президента України від 14.12.2020 №546-27т (у редакції рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28.01.2021, введеного в дію Указом Президента України від 28.01.2021 №29/2021), від 02.02.2021 №43/2021 і від 19.02.2021 №64/2021;
- 8 узагальнених матеріалів, які містили інформацію про 35 фізичних осіб, щодо яких існують підозри у причетності до вчинення кримінальних правопорушень-найманство – посягання на територіальну цілісність і недоторканність України та створення непередбачених законом воєнізованих або збройних формувань
- 2 узагальнені матеріали, пов'язані з підозрами у здійсненні фінансових операцій за участю 3-х фізичних осіб, можливо причетних до фінансування міжнародних терористичних організацій та / або екстремістських груп;
- 6 матеріалів (4 узагальнених матеріали та 2 додаткових узагальнених матеріалів), які містили відомості про фінансові операції 30-ти фізичних осіб та 2-х юридичних осіб, щодо яких існують підозри у тероризмі/сепаратизмі та його фінансуванні (у тому числі фінансування незаконних збройних формувань на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях).
З 22-х переданих матеріалів, 9 матеріалів містили інформацію щодо виявлених зв'язків з Російською Федерацією.
Зазначені матеріали направлені до Служби безпеки України.
З метою підвищення ефективності міжвідомчого співробітництва, протягом звітного періоду, Держфінмоніторингом вживалися координаційні заходи щодо виконання відповідними державними органами плану дій щодо вдосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом Ради Європи MONEYVAL (далі – План дій). Так, Держфінмоніторингом забезпечено узагальнення інформації, наданої державними та правоохоронними органами про хід виконання Плану дій у 2020 році та направлено зведену інформацію до Кабінету Міністрів України.
У той же час, в лютому 2021 року був направлений на розгляд Комітету експертів Ради Європи MONEYVAL заповнений запитальник щодо третього звіту про прогрес за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL. Звіт планується розглянути в рамках "письмової процедури" у вересні цього року.
Також, в рамках міжвідомчої взаємодії, Держфінмоніторингом в січні цього року було підписано міжвідомчу угоду про співпрацю між Держфінмоніторингом і Комісією з регулювання азартних ігор і лотерей. Метою даної Угоди є налагодження взаємодії та інформаційного обміну для запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення у сфері організації та проведення азартних ігор і лотерей.
Крім того, для більшого інформування громадськості про національну систему фінансового моніторингу в березні 2021 року на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу був розміщений звіт про діяльність служби за 2020 рік, а на початку квітня 2021 року головою Держфінмоніторингу і.б. Черкаським для громадськості був представлений публічний звіт про підсумки діяльності Держфінмоніторингу за 2020 рік.
Також Держфінмоніторинг у I кварталі 2021 року активно сприяв діяльності Громадської ради при Держфінмоніторингу. Так, за цей період було проведено одне засідання Громадської ради в режимі відеоконференції, де члени ради були проінформовані про реалізацію Держфінмоніторингом у 2020 році політики у сфері запобігання та протидії
Разом з тим, в рамках методологічної роботи фахівцями Держфінмоніторингу:
- спільно з державними регуляторами були підготовлені рекомендації для суб'єктів первинного фінансового моніторингу-небанківських установ за поданням з 01 січня 2021 року інформації про припинення діяльності відокремлених підрозділів та роз'яснення щодо е-кабінетів системи фінансового моніторингу;
- роз'яснення для банківських установ щодо електронної взаємодії з питань фінансового моніторингу, зокрема файлами типу L (файл-лист).
Також, в рамках освітньої роботи, протягом I кварталу 2021 року представники Держфінмоніторингу взяли участь у 21 освітньому заході, участь у якому взяли 686 осіб.