Державною службою фінансового моніторингу України, як підрозділом фінансової розвідки України, в умовах воєнного часу, вживаються посилені заходи практичного та організаційного характеру щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, які базуються на реалізації:

Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», актів Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України;

основних напрямів розвитку системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення в Україні на період до 2023 року та плану заходів щодо їх реалізації (розпорядження КМУ від 12.05.2021 № 435-р);

Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом Ради Європи MONEYVAL;

Програми стратегічного розвитку Держфінмоніторингу на період до 2024 року;

Популярні новини зараз
Одні поїдуть, інші не доживуть: як зміниться Україна у найближчі 15 років Гроші на дітей: в Україні збільшилася сума допомоги батькам новонародженої дитини Українські пенсіонери отримають по 500 гривень "бонусу": хто у списку "літніх" щасливчиків Як в інших країнах звикли підтирати попу і чому на нас дивляться, як на дурнів: вся справа в культурі
Показати ще

Пріоритетів діяльності Держфінмоніторингу на період воєнного стану, погоджених Міністерством фінансів України.

Вказана робота здійснюється у координації з національними та міжнародними партнерами у напрямку вжиття дієвих практичних кроків, у тому числі міжнародно-правового характеру з метою результативного санкціонування дій країни-терориста.

Збір та обробка інформації

За період з 01.01.2022 по 30.06.2022 р. від суб’єктів первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингом отримано 546 332 повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них:

- 20 301 повідомлення про підозрілі фінансові операції (діяльність);

- 524 022 повідомлення про порогові операції:

- 83 повідомлення про порогові та підозрілі операції (діяльність);

- 866 повідомлень на запит про відстеження фінансових операцій.

Із зазначеної загальної кількості повідомлень, у період воєнного часу (за період з 24.02.2022 по 30.06.2022 р.), від суб’єктів первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингом отримано 294 351 повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них:

12 131 повідомлення про підозрілі фінансові операції (діяльність);

281 401 повідомлення про порогові операції;

36 повідомлень про порогові та підозрілі операції;

783 повідомлень, отриманих на запит на відстеження.

Аналітичні дослідження

У I півріччі 2022 р. Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 373 матеріали (з них 249 узагальнених матеріалів та 124 додаткових узагальнених матеріали), зокрема до:

- Служби безпеки України – 162 матеріали (з них 121 узагальнений матеріал та 41 додатковий узагальнений матеріал);

- органів національної поліції – 67 матеріалів (з них 48 узагальнених матеріалів та 19 додаткових узагальнених матеріалів);

- Бюро економічної безпеки України – 54 матеріали (з них 41 узагальнений матеріал та 13 додаткових узагальнених матеріалів);

- органів прокуратури – 44 матеріали (з них 17 узагальнених матеріали та 27 додаткових узагальнених матеріалів);

- Державного бюро розслідувань – 32 матеріали (з них 19 узагальнених матеріалів та 13 додаткових узагальнених матеріалів).

- Національного антикорупційного бюро України – 14 матеріалів (з них 3 узагальнених матеріали та 11 додаткових узагальнених матеріалів);

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 28 823,50 млн гривень.

Наразі, основним напрямком діяльності Держфінмоніторингу є встановлення каналів фінансування осіб, які можуть бути пов’язані з військовою агресією з боку Російської Федерації (РФ) та Республіки Білорусь (РБ) щодо України, у т.ч. диверсійно-розвідувальних груп.

Так, у І півріччі 2022 р. Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 102 матеріали щодо фінансових операцій осіб, щодо яких є обґрунтовані підозри, що вони є колаборантами/зрадниками та можуть бути пов’язані з військовою агресією РФ та РБ щодо України.

У ході зазначених фінансових розслідувань Держфінмоніторингом зупинено (заблоковано) кошти у сумі 2,383 млрд гривень.

З метою виявлення та зупинення/замороження активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, та іншим особам, Держфінмоніторингом здійснюється постійна аналітична робота, в рамках якої, зокрема, направлено 837 запитів до підрозділів фінансових розвідок іноземних держав. Спільні аналітичні дослідження тривають.

Крім того, представник Держфінмоніторингу бере участь у складі оперативної групи «Task Force» у напрямі виявлення, арешту активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, як на території України так і за її межами, з метою подальшої їх передачі до державного бюджету України для відбудови її зруйнованої інфраструктури.

Не залишаються поза увагою Держфінмоніторингу фінансові розслідування стосовно фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.

Так, у I півріччі 2022 року Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 21 матеріал (4 узагальнених матеріали та 17 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях, зокрема до:

- Національного антикорупційного бюро України – 14 матеріалів (3 узагальнених матеріали та 11 додаткових узагальнених матеріалів);

- Служби безпеки України – 6 додаткових узагальнених матеріалів;

- Бюро економічної безпеки України – 1 узагальнений матеріал.

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 426,55 млн гривень.

Співпраця з суб’єктами фінансового моніторингу

В рамках співпраці з приватним сектором, Держфінмоніторингом з 15 лютого 2022 р. здійснюється тестування обміну інформацією з суб’єктами первинного фінансового моніторингу засобами Інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет системи фінансового моніторингу», яка впроваджується за підтримки проєкту Антикорупційна Ініціатива Європейського Союзу в Україні (EUACI).

У зв’язку з цим, за сприяння проєкту EUACI були підготовлені покрокові відео інструкції роботи в Е-кабінеті та розміщені для ознайомлення на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу, за посиланнями на сторінку Держфінмоніторингу у соціальній мережі YouTube.

На цей час продовжується тестування зовнішніми користувачами програмного забезпечення ІТС «e-кабінет СФМ» щодо забезпечення обробки інформації СПФМ та удосконалення логічного контролю вхідних повідомлень від СПФМ при обробці програмним забезпеченням ІСФМ згідно з вимогами наказу Міністерства фінансів України від 04.06.2021 № 322.

В частині співпраці з суб’єктами державного фінансового моніторингу, до кожного державного регулятора направлені звернення щодо посилення нагляду за суб’єктам первинного фінансового моніторингу стосовно застосування ними ризик-орієнтовного підходу та індикаторів ризиковості до клієнтів, пов’язаних із РФ.

У травні п.р. підготовлено та доведено до відома суб’єктів первинного фінансового моніторингу оновлені Рекомендації щодо виконання вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу на період воєнного часу, зокрема в частині виявлення підозрілих фінансових операцій, пов’язаних з країною-агресором, а також направлені для використання в роботі індикатори ризиковості операцій та клієнтів з РФ та РБ.

07 квітня 2022 р. за ініціативи Держфінмоніторингу затверджено наказ Міністерства фінансів України № 113 «Про внесення зміни до пункту 4 наказу Міністерства фінансів України від 04 червня 2021 року № 322», що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22.04.2022 за № 443/37779, згідно з яким термін набрання чинності наказу Міністерства фінансів України від 04.06.2021 № 322 (далі – наказ Мінфіну № 322) перенесено з 01 травня 2022 року на перший понеділок четвертого місяця після припинення чи скасування воєнного стану.

З метою інформування учасників системи фінансового моніторингу та громадськості – на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу оприлюднено матеріали публічного звіту Голови Державної служби фінансового моніторингу України за 2021 рік та типологічне дослідження Держфінмоніторингу за 2021 рік.

30 червня 2022 року у Державній службі фінансового моніторингу України організовано проведення тринадцятого засідання Ради з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.

На засіданні було обговорено заходи щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення в умовах воєнного стану.

Заходи міжнародного характеру

Співпраця з Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF)

Протягом І півріччя 2022 р. здійснювався постійний обмін інформацією між Держфінмоніторингом та FATF та стосовно ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням РФ. Зокрема, Держфінмоніторингом на адресу FATF направлено ряд звернень стосовно виключення РФ з FATF та внесення РФ та РБ до чорного списку FATF.

Крім того, представник Держфінмоніторингу взяв участь (віртуально) у засіданні Контрольної групи з міжнародного співробітництва (ICRG) та Пленарному засіданні Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмивання грошей (FATF), які проходили у м. Берлін, Німеччина (6-7 та 12-17 червня, в гібридному форматі). В ході заходів було представлено позицію України та взято участь в обговоренні питання включення РФ до «чорного списку» FATF (юрисдикції з високим рівнем ризику, щодо яких існує заклик до застосування заходів (контрзаходів).

За результатами Пленарного засідання, FATF було оприлюднено окрему Публічну заяву та суттєво обмежено РФ в правах та повноваженнях як члена FATF.

Питання включення РФ до «чорного списку» FATF залишається в порядку денного цієї міжнародної організації та буде обговорено на наступному Пленарному засіданні FATF у жовтні 2022 року.

Співпраця з Комітетом експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL)

Протягом звітного періоду здійснювався постійний обмін інформацією між Держфінмоніторингом та Комітетом Ради Європи MONEYVAL стосовно ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням РФ.

16.03.2022 р. Комітетом Ради Європи прийнято рішення щодо виключення РФ з Ради Європи та відповідно зі складу Комітету експертів Ради Європи із взаємної оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансування тероризму (MONEYVAL), як робочого органу Ради Європи. За таких умов РФ позбавлено права та можливості впливати на антилегалізаційні заходи в рамках Ради Європи.

Представники Держфінмоніторингу взяли участь у засіданні Робочої групи з оцінок та 63-ому Пленарному засіданні Комітету експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму, які проходили у м. Страсбург, Французька Республіка (16-20 травня, у гібридному форматі).

На зазначеному Пленарному засіданні планувався розгляд питання щодо заходів, що вживаються нашою державою з метою дотримання Процедур, пов’язаних із впровадженням програми добровільного дотримання податкового законодавства, однак питання було перенесено у зв’язку із запровадженням воєнного стану в України.

Зазначене Пленарне засідання стало першим засіданням після виключення РФ з Ради Європи та Комітету MONEYVAL та відповідно проходило без участі РФ.

Також, у звітному періоді, отримано офіційний лист від Секретаріату MONEYVAL про призупинення процесу звітування про прогрес України у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму, фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за результатами 5-го раунду оцінки MONEYVAL до нормалізації ситуації в Україні.

Співпраця з Егмонтською групою підрозділів фінансової розвідки

У І півріччі 2022 р. Держфінмоніторингом здійснювалась неодноразова комунікація із керівництвом та Секретаріатом Егмонтської групи підрозділів фінансової розвідки щодо ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням РФ.

Головою Егмонтської групи оприлюднено офіційну Публічну заяву у зв’язку військовою агресією проти України із засудженням дій РФ.

За ініціативи Держфінмоніторингу у співпраці зі значною кількістю іноземних підрозділів фінансових розвідок посилено роботу у напрямку аналізу та розслідування злочинів з використанням віртуальних активів за участі фізичних та юридичних осіб з РФ, а також їх колаборантів та пов’язаних з ними осіб.

У рамках заходів 28-го Пленарного засідання Егмонтської групи під час операційної навчальної сесії Держфінмоніторингом разом з представником FATF та ПФР Бельгії представлено ключові результати та практичні рішення щодо глобальних та національних заходів з повернення активів. Варто зазначити, що ПФР України виступав одним із лідерів проекту Егмонтської групи «Повернення активів – Роль ПФР», разом з ПФР Бельгії. Під час презентації було наголошено на важливості координації та співпраці для ефективного повернення активів з метою попередження та протидії злочинній діяльності. Наразі це питання є особливо важливим в контексті боротьби з російською терористичною війною проти України.

Крім того, представники Держфінмоніторингу взяли участь у засіданнях в рамках засідань Егмонтської групи, зокрема у засіданнях робочих груп, регіональної групи EUROPE II та Пленарному засіданні.

Практичні міжнародні кроки фінансової розвідки

Держфінмоніторингом здійснюються щоденні робочі контакти з підрозділами фінансових розвідок країн світу та відповідними фінансовими регуляторами щодо обміну розвідувальною інформацією, а також посиленням фінансового нагляду за бізнесом, що має зв’язки з РФ.

Ця діяльність направлена на запобігання поширенню міжнародного тероризму, включаючи блокування фінансових операцій, замороження активів та їх подальшу конфіскацію.

Спільно із командою Мінцифри, а також з ключовими криптоекспертами України проведено роботу щодо ідентифікації переліку російських криптообмінників, що пов'язані з підсанкційними банками (Сбербанк та інші), з метою повного блокування їх хостингу.

Також, у тісній взаємодії з криптопровайдерами України і світу запущено механізм спонтанного блокування криптогаманців РФ.

У цій частині, Держфінмоніторингом направлено звернення до криптовалютної біржі Binance із конкретними пропозиціями щодо дій по стримуванню агресії РФ на ринку віртуальних активів, за наслідками розгляду якого Binance змінила політику та 20.03.2022 р. виключила можливість здійснення P2P транзакцій для ряду російських банків і платіжних систем, які потрапили до санкційного списку.

Також, протягом І півріччя 2022 р. Держфінмоніторингом ініційовано та забезпечується співробітництво із органами регулювання фінансового сектору 54-ти країн щодо посилення вжиття заходів з фінансового нагляду стосовно осіб РФ.

У зв’язку із агресивною війною проти України, Держфінмоніторингом розірвано двосторонні зв’язки із Федеральною службою по фінансовому моніторингу РФ та Департаментом фінансового моніторингу Комітету державного контролю РБ.