Державною службою фінансового моніторингу України, як підрозділом фінансової розвідки України, в умовах воєнного часу, вживаються посилені заходи практичного та організаційного характеру щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, які базуються на реалізації:
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяЗакону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», актів Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України;
основних напрямів розвитку системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення в Україні на період до 2023 року та плану заходів щодо їх реалізації (розпорядження КМУ від 12.05.2021 № 435-р);
Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом Ради Європи MONEYVAL;
Програми стратегічного розвитку Держфінмоніторингу на період до 2024 року;
Пріоритетів діяльності Держфінмоніторингу на період воєнного стану, погоджених Міністерством фінансів України.
Вказана робота здійснюється у координації з національними та міжнародними партнерами у напрямку вжиття дієвих практичних кроків, у тому числі міжнародно-правового характеру з метою результативного санкціонування дій країни-терориста.
За період з 01.01.2022 по 30.09.2022 р. від суб’єктів первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингом взято на облік 853 465 повідомлень про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них:
- 35 534 повідомлення про підозрілі фінансові операції (діяльність);
- 809 244 повідомлення про порогові операції;
- 149 повідомлень про порогові та підозрілі операції (діяльність);
- 8 538 повідомлень на запит про відстеження фінансових операцій.
Із зазначеної загальної кількості повідомлень, у період воєнного часу (за період з 24.02.2022 по 30.09.2022 р.), від суб’єктів первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингом взято на облік 602 544 повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них:
27 364 повідомлення про підозрілі фінансові операції (діяльність);
566 623 повідомлення про порогові операції;
102 повідомлення про порогові та підозрілі операції;
8 455 повідомлень, отриманих на запит на відстеження.
Аналітичні дослідження
За 9 місяців 2022 р. Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 653 матеріали (з них 400 узагальнених матеріалів та 253 додаткових узагальнених матеріали), зокрема до:
- Служби безпеки України – 260 матеріалів (з них 174 узагальнених матеріали та 86 додаткових узагальнених матеріалів);
- органів національної поліції – 127 матеріалів (з них 94 узагальнених матеріали та 33 додаткових узагальнених матеріали);
- Бюро економічної безпеки України – 90 матеріалів (з них 64 узагальнених матеріали та 26 додаткових узагальнених матеріалів);
- органів прокуратури – 83 матеріали (з них 29 узагальнених матеріали та 54 додаткових узагальнених матеріали);
- Державного бюро розслідувань – 50 матеріалів (з них 26 узагальнених матеріалів та 24 додаткових узагальнених матеріали).
- Національного антикорупційного бюро України – 43 матеріали (з них 13 узагальнених матеріалів та 30 додаткових узагальнених матеріалів).
У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 41,1 млрд гривень.
Наразі, основним напрямком діяльності Держфінмоніторингу є встановлення каналів фінансування осіб, які можуть бути пов’язані з військовою агресією з боку Російської Федерації (РФ) та Республіки Білорусь (РБ) щодо України, у т.ч. диверсійно-розвідувальних груп.
Так, за 9 місяців 2022 р. Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 170 матеріалів щодо фінансових операцій осіб, щодо яких є обґрунтовані підозри, що вони є колаборантами/зрадниками та можуть бути пов’язані з військовою агресією РФ та РБ щодо України.
У ході зазначених фінансових розслідувань Держфінмоніторингом зупинено (заблоковано) кошти у сумі 3,55 млрд гривень.
З метою виявлення та зупинення/замороження активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, та іншим особам, Держфінмоніторингом здійснюється постійна аналітична робота, в рамках якої, зокрема, направлено 1041 запит до підрозділів фінансових розвідок іноземних держав. Спільні аналітичні дослідження тривають.
Крім того, представник Держфінмоніторингу бере участь у складі оперативної групи «Task Force» у напрямі виявлення, арешту активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, як на території України так і за її межами, з метою подальшої їх передачі до державного бюджету України для відбудови її зруйнованої інфраструктури.
Не залишаються поза увагою Держфінмоніторингу фінансові розслідування стосовно фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.
Так, за 9 місяців 2022 року Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 57 матеріалів (14 узагальнених матеріалів та 43 додаткових узагальнених матеріали), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях, зокрема до:
- Національного антикорупційного бюро України – 43 матеріали (13 узагальнених матеріалів та 30 додаткових узагальнених матеріалів);
- Служби безпеки України – 12 додаткових узагальнених матеріалів;
- Бюро економічної безпеки України – 1 узагальнений матеріал;
- Державного бюро розслідувань – 1 додатковий узагальнений матеріал.
У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 1,2 млрд гривень.
Співпраця з суб’єктами фінансового моніторингу та громадськістю
В рамках співпраці з приватним сектором, Держфінмоніторингом з 15 лютого 2022 р. здійснюється тестування обміну інформацією з суб’єктами первинного фінансового моніторингу засобами Інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет системи фінансового моніторингу», яка впроваджується за підтримки проєкту Антикорупційна Ініціатива Європейського Союзу в Україні (EUACI).
У зв’язку з цим, за сприяння проєкту EUACI були підготовлені покрокові відео інструкції роботи в Е-кабінеті та розміщені для ознайомлення на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу, за посиланнями на сторінку Держфінмоніторингу у соціальній мережі YouTube.
На цей час продовжується тестування зовнішніми користувачами програмного забезпечення ІТС «e-кабінет СФМ» щодо забезпечення обробки інформації СПФМ та удосконалення логічного контролю вхідних повідомлень від СПФМ при обробці програмним забезпеченням ІСФМ згідно з вимогами наказу Міністерства фінансів України від 04.06.2021 № 322.
В частині співпраці з суб’єктами державного фінансового моніторингу, до кожного державного регулятора направлені звернення щодо посилення нагляду за суб’єктам первинного фінансового моніторингу стосовно застосування ними ризик-орієнтовного підходу та індикаторів ризиковості до клієнтів, пов’язаних із РФ.
У травні п.р. підготовлено та доведено до відома суб’єктів первинного фінансового моніторингу оновлені Рекомендації щодо виконання вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу на період воєнного часу, зокрема в частині виявлення підозрілих фінансових операцій, пов’язаних з країною-агресором, а також направлені для використання в роботі індикатори ризиковості операцій та клієнтів з РФ та РБ.
07 квітня 2022 р. за ініціативи Держфінмоніторингу затверджено наказ Міністерства фінансів України № 113 «Про внесення зміни до пункту 4 наказу Міністерства фінансів України від 04 червня 2021 року № 322», що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22.04.2022 за № 443/37779, згідно з яким термін набрання чинності наказу Міністерства фінансів України від 04.06.2021 № 322 (далі – наказ Мінфіну № 322) перенесено з 01 травня 2022 року на перший понеділок четвертого місяця після припинення чи скасування воєнного стану.
З метою інформування учасників системи фінансового моніторингу та громадськості – на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу оприлюднено матеріали публічного звіту Голови Державної служби фінансового моніторингу України за 2021 рік та типологічне дослідження Держфінмоніторингу за 2021 рік.
30 червня 2022 року у Державній службі фінансового моніторингу України організовано проведення тринадцятого засідання Ради з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
На засіданні було обговорено заходи щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення в умовах воєнного стану.
У період воєнного стану Держфінмоніторинг акцентовано забезпечує співпрацю з громадськістю. Так, 27 вересня 2022 року, за сприяння Служби, відбулось третє засідання Громадської ради при Держфінмоніторингу.
Під час засідання представники Держфінмоніторингу поінформували присутніх про реалізацію Держфінмоніторингом у 2022 році державної політики у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення під час воєнного стану, а також було обговорено інші актуальні питання.
Водночас, у рамках методичної роботи, Держфінмоніторингом, за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні підготовлене видання «Огляд законодавства щодо регулювання віртуальних активів».
У виданні здійснено огляд законодавства з комплексного регулювання сфери обороту віртуальних активів, у тому числі щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) коштів, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення двадцяти чотирьох країн світу.
Крім того, на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу повідомлено про опублікування FATF Керівництва щодо ризик-орієнтованого підходу для сектору нерухомості та Звіт «Партнерство у боротьбі з фінансовими злочинами: захист даних, технології та обмін інформацією в приватному секторі».
Заходи міжнародного характеру
Співпраця з Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF)
Протягом 9 місяців 2022 р. здійснювався постійний обмін інформацією між Держфінмоніторингом та FATF стосовно ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням РФ. Зокрема, Держфінмоніторингом на адресу FATF направлено ряд звернень стосовно виключення РФ з FATF та внесення РФ та РБ до чорного списку FATF.
Держфінмоніторинг взяв участь (віртуально) у засіданні Контрольної групи з міжнародного співробітництва (ICRG) та Пленарному засіданні Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмивання грошей (FATF), які проходили у м. Берлін, Німеччина (6-7 та 12-17 червня, в гібридному форматі). В ході заходів було представлено позицію України та взято участь в обговоренні питання включення РФ до «чорного списку» FATF (юрисдикції з високим рівнем ризику, щодо яких існує заклик до застосування заходів (контрзаходів).
За результатами вказаного Пленарного засідання, FATF оприлюднено окрему Публічну заяву та суттєво обмежено РФ в правах та повноваженнях як члена FATF.
Держфінмоніторинг також взяв участь у осінніх засіданнях Контрольної групи з міжнародного співробітництва (ICRG) та Пленарному засіданні Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмивання грошей (FATF), які проходили у м. Париж, Французька Республіка (18-21 жовтня). На зазначених засіданнях було послідовно продовжено аргументування позиції України щодо подальшого санкціонування РФ.
За наслідками розгляду питання щодо членства РФ, FATF прийнято відповідну Заяву, що розміщена на офіційному веб-сайті FATF.
Згідно із заявою, FATF зазначила, що дії РФ продовжують порушувати основні принципи FATF, які спрямовані на сприяння безпеці, захищеності та цілісності фінансової системи. У результаті дій РФ, які тривають, FATF вирішила накласти додаткові обмеження на повноваження країни, які залишилися, в тому числі заборонивши РФ брати участь у поточних і майбутніх проектах FATF. РФ також заборонено брати участь у засіданнях регіональних органів за типом FATF (FSRB), у статусі члена FATF. Ці заходи розширюють заходи, вжиті FATF у червні, які, серед інших обмежень, позбавили РФ всіх її керівних функцій.
Робота Держфінмоніторингу та партнерів у цьому напрямку триває.
Співпраця з Комітетом експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL)
Протягом звітного періоду здійснювався постійний обмін інформацією між Держфінмоніторингом та Комітетом Ради Європи MONEYVAL стосовно ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням РФ.
16.03.2022 р. Комітетом Ради Європи прийнято рішення щодо виключення РФ з Ради Європи та відповідно зі складу Комітету експертів Ради Європи із взаємної оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансування тероризму (MONEYVAL), як робочого органу Ради Європи. За таких умов РФ позбавлено права та можливості впливати на антилегалізаційні заходи в рамках Ради Європи.
Представники Держфінмоніторингу взяли участь у засіданні Робочої групи з оцінок та 63-ому Пленарному засіданні Комітету експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму, які проходили у м. Страсбург, Французька Республіка (16-20 травня, у гібридному форматі).
На зазначеному Пленарному засіданні планувався розгляд питання щодо заходів, що вживаються нашою державою з метою дотримання Процедур, пов’язаних із впровадженням програми добровільного дотримання податкового законодавства, однак питання відкладено у зв’язку із запровадженням воєнного стану в Україні.
Зазначене Пленарне засідання стало першим засіданням після виключення РФ з Ради Європи та Комітету MONEYVAL та відповідно проходило без участі РФ.
Також, у звітному періоді, отримано офіційний лист від Секретаріату MONEYVAL про призупинення процесу звітування про прогрес України у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму, фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за результатами 5-го раунду оцінки MONEYVAL до нормалізації ситуації в Україні.
Співпраця з Егмонтською групою підрозділів фінансової розвідки
Протягом 9 місяців 2022 р. Держфінмоніторингом здійснювалась неодноразова комунікація із керівництвом та Секретаріатом Егмонтської групи підрозділів фінансової розвідки щодо ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням РФ.
Головою Егмонтської групи оприлюднено офіційну Публічну заяву у зв’язку військовою агресією проти України із засудженням дій РФ.
За ініціативи Держфінмоніторингу у співпраці зі значною кількістю іноземних підрозділів фінансових розвідок посилено роботу у напрямку аналізу та розслідування злочинів з використанням віртуальних активів за участі фізичних та юридичних осіб з РФ, а також їх колаборантів та пов’язаних з ними осіб.
У рамках заходів 28-го Пленарного засідання Егмонтської групи (10-15 липня, м. Рига, Латвійська Республіка) під час операційної навчальної сесії Держфінмоніторингом разом з представником FATF та ПФР Бельгії представлено ключові результати та практичні рішення щодо глобальних та національних заходів з повернення активів. Варто зазначити, що ПФР України виступав одним із лідерів проекту Егмонтської групи «Повернення активів – Роль ПФР», разом з ПФР Бельгії. Під час презентації було наголошено на важливості координації та співпраці для ефективного повернення активів з метою попередження та протидії злочинній діяльності. Наразі це питання є особливо важливим в контексті боротьби з російською терористичною війною проти України.
Разом з тим, представники Держфінмоніторингу взяли участь у засіданнях в рамках засідань Егмонтської групи, зокрема у засіданнях робочих груп, регіональної групи EUROPE II та Пленарному засіданні.
Також, у рамках 28-го Пленарного засідання Егмонтської групи, Головою Держфінмоніторингу Ігорем Черкаським та Директором ПФР Люксембургу Максом Брауном укладено Меморандум про взаєморозуміння щодо співробітництва в обміні фінансовою інформацією стосовно відмивання коштів, пов’язаних предикатних злочинів та фінансування тероризму.
Ключовою метою Меморандуму є посилення та спрощення обміну розвідувальною фінансовою інформацією між Україною та Люксембургом.
Практичні міжнародні кроки фінансової розвідки
Держфінмоніторингом здійснюються щоденні робочі контакти з підрозділами фінансових розвідок країн світу та відповідними фінансовими регуляторами щодо обміну розвідувальною інформацією, а також посиленням фінансового нагляду за бізнесом, що має зв’язки з РФ.
Ця діяльність направлена на запобігання поширенню міжнародного тероризму, включаючи блокування фінансових операцій, замороження активів та їх подальшу конфіскацію.
У квітні п.р. Держфінмоніторингом направлено звернення до Азіатсько-Тихоокеанської групи по боротьбі з відмиванням коштів (APG) з проханням позбавити РФ статусу спостерігача у вказаній міжнародній організації, яке було задоволено на Пленарному засіданні, що проходило 26-28 липня 2022 року у м. Куала-Лумпур, Малайзія.
Спільно із командою Мінцифри, а також з ключовими криптоекспертами України проведено роботу щодо ідентифікації переліку російських криптообмінників, що пов’язані з підсанкційними банками (Сбербанк та інші), з метою повного блокування їх хостингу.
Також, у тісній взаємодії з криптопровайдерами України і світу запущено механізм спонтанного блокування криптогаманців РФ.
У цій частині, Держфінмоніторингом направлено звернення до криптовалютної біржі Binance із конкретними пропозиціями щодо дій по стримуванню агресії РФ на ринку віртуальних активів, за наслідками розгляду якого Binance змінила політику та 20.03.2022 р. виключила можливість здійснення P2P транзакцій для ряду російських банків і платіжних систем, які потрапили до санкційного списку. Крім того, реалізовані і інші практичні заходи стосовно блокування російських криптоактивів та операцій російських резидентів.
Також, протягом 9 місяців 2022 року Держфінмоніторингом ініційовано та забезпечується співробітництво із органами регулювання фінансового сектору більше 100 країн щодо посилення вжиття заходів з фінансового нагляду стосовно осіб РФ.
У зв’язку із агресивною війною проти України, Держфінмоніторингом розірвано двосторонні зв’язки із Федеральною службою по фінансовому моніторингу РФ та Департаментом фінансового моніторингу Комітету державного контролю РБ.