Останнім часом розгорнулись запеклі дискусії щодо Національній стратегії доходів України (НДСУ), її позитивних чи, навпаки, негативних та ризикових пропозицій.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяЗ огляду на стан реалізації численних попередніх стратегій - виглядає не доцільним звертати увагу на ці пункти і витрачати свої сили та час на доказування один одному переваг та недоліків Нацстратегії. Для тих, хто дійсно активно займається діяльністю, пов’язаною з сприянням впровадженню реформ, створенням сприятливих умов для суб’єктів господарювання, забезпеченням прискореного економічного зростання, стимулюванням бізнесу до детінізації, задля розвитку вітчизняного виробництва та залучення інвестицій – це є очевидним, варто витрачати час на конкретні проєкти, а не на візійні пункти.
Про що Нацстратегія доходів?
Що ми маємо на сьогоднішній день після опублікування НДСУ? Лише великий суспільний резонанс, який точно не сприяє стабільності податкової та фінансової системи України. Можливо, в процесі публічного обговорення за участі провідних аналітичних центрів, бізнес асоціацій, науковців, можна б було уникнути низки негативних та ризикових пропозицій в НСДУ й тим самим уникнути супротиву, який починає назрівати в країні. Звісно, закритий процес напрацювання - значно погіршив якість документу.
Але, є черговий маяк МВФ, який необхідно виконувати для нової програми розширеного фінансування для України. Чотирирічна програма передбачає фінансування в розмірі близько $15,6 млрд. У 2024 році допомога від МВФ складе $3,6 млрд. Загалом бюджет України на 50% залежить від фінансової допомоги міжнародних партнерів.
Головне - це Концепція - ідейний задум чи пошук шляхів розв'язання задачі із збільшення доходів бюджету. Тобто, те, що буде прийнято законодавцями в реальності, не обов'язково буде відповідати тому, що наразі викладено в НСДУ, затвердженої Кабміном.
І надавати конкретні пропозиції/зауваження треба буде тоді, коли у Верховній Раді почнуть з'являтися відповідні Законопроєкти щодо пунктів НДСУ.
Проте не варто і зараз складати руки – слід працювати кожному на своєму місці і витискати максимум з існуючої ситуації. Важливо пам'ятати, і робити свої 100% там, де ми є зараз, і те, що ми можемо зараз робити, бо в нас усіх одне завдання – перемогти ворога та врятувати Україну від цієї «чуми». І так - у кожного свій фронт! І робити треба те, що наближає Перемогу.
Ми у Асоціації платників податків України вважаємо, що поліпшення підприємницького клімату в Україні та надійні партнерські відносини між владою і бізнесом будуть, коли кожна із сторін усвідомить наявність відповідальності за вчинені порушення: платник податку за невиконання свого обов’язку із сплати податків, контролюючі органи - за вчинені неправомірні дії, державні інститути – за якість та оптимальність витрачання коштів платників податків.
Які негативні для економіки пункти у НСДУ?
Відмічу лише негативне в НСДУ проти чого багато років поспіль виступає Асоціація платників податків України:
- збільшення ставок податків в Україна, яке історично призводило не до збільшення надходжень до бюджету, а сприяло збільшенню «тіньового» сектору економіки»;
- скасування та/або суттєве обрізання спрощеної системи оподаткування для бізнесу;
- впровадження тотальної фіскалізації для платників єдиного податку;
- запуск автоматизованої систему управління ризиками (СУР). Щодо цього варто зауважити, що критерії ризиковості, мають бути визначені у відповідному Порядку та затверджені органом виконавчої влади з метою уникнення хаотичності його роботи, як це трапилося з СМКОР. Адже ми вже маємо гірку практику протягом тривалого періоду з запровадженням системи СМКОР, яка стала джерелом проблем бізнесу;
- розширення повноважень органів місцевого самоврядування щодо адміністрування місцевих податків. Адміністрування місцевих податків та зборів – це дуже трудомісткий процес, всеукраїнська інвентаризація земель проведена не повністю; в Україні немає поки-що єдиної державної системи реєстрації прав на нерухоме майно; значний відсоток земель та нерухомого майна відмінного від земельної ділянки не взято на облік та не обліковується в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно тощо.
Що є позитивного у НСДУ?
За результатами опитування Київського міжнародного інституту соціології, більше як 2/3 українців вважають, що влада докладає недостатньо зусиль з проведення реформ. Переважна більшість респондентів критично оцінюють зусилля влади з проведення реформ Дуже прикро майже щодня читати в засобах масової інформації про корупційні схеми, які створюють чиновники, котрі, в першу чергу, повинні дбати про обороноздатність країни. Найбільший запит серед українців, згідно з опитуванням, – на боротьбу з корупцією. 58% з них вважають це завданням №1 для України. Тож пункт 4.2.1(a) НДСУ: «Забезпечити попередження та усунення корупційних ризиків в діяльності ДПС шляхом виконання Антикорупційної програми ДПС на 2023–2025 роки та її оновлення» - варто підтримати «обома руками».
Вже понад 7 років поспіль наша Асоціація платників податків України публічно виступає за запровадження персональної відповідальності посадових осіб, зокрема, Голів чи Заступників Голів Комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування /в Єдиному реєстрі податкових накладних, залежно хто з них прийняв не правомірне рішення стосовно платника податку щодо віднесення його до категорії «ризикових», блокування ПН/РК чи неприйняття Таблиць даних. Бо бізнес просто потерпає від необґрунтовано прийнятих рішень, і ніхто за це не несе відповідальність.
Ось що необхідно реалізувати якнайшвидше!
Найбільша в країні коаліція бізнес асоціацій - Українська Рада Бізнесу, членом якої є Асоціація платників податків України, нещодавно опублікувала Заяву, в якій закликає Кабінет Міністрів України та народних депутатів України організувати інклюзивний процес обговорення Національної стратегії доходів за участі експертів та бізнес асоціацій, надати економічне обґрунтування до зазначених у зверненні УРБ пунктів Стратегії, та врахувати пропозиції українського бізнесу. За підсумками обговорень та розрахунків – важливим є переглянути Нацстратегію у низці пунктів та прийняти Кабінетом Міністрів оновлену якісну редакцію НСДУ.