Посилити позиції екологічної освіти та інтегрувати її принципи в усі сфери життя – один з пріоритетів Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяДовкіллєвий компонент має стати наскрізним у повоєнному відновленні України. Наша економіка, попри війну, активно екологізується. На ринку праці з’являються нові професії. Вже сьогодні необхідні фахівці в таких напрямах, як “зелений” дизайн та архітектура, екологічне будівництво, вуглецеве фінансування, сталий розвиток тощо.
Перспективи та плани та виклики розвитку екологічної освіти обговорили під час зустрічі з головою підкомітету з питань вищої освіти Комітету Верховна Рада України з питань освіти, науки та інновацій Юлія Гришина, заступником голови Екологічного Комітету Elena Krivoruchkina, представниками Міністерство освіти і науки України, громадськості та бізнесу.
Зростає попит не тільки на окремі професії, але й екологічні знання та навички, зокрема через зміни законодавства відповідно до європейських стандартів. За даними Future of Jobs Report 2025 Світового економічного форуму, багато компаній додають у перелік вимог до кандидата екологічні компетенції. У 2023 році ринковий попит на “зелені” навички зріс на 12%, а кількість вакансій, що вимагають таких, – на 22%. Очікується, що у сфері відновлюваної енергетики зайнятість зросте на 47%. Виконання Водної Рамкової директиви, кліматична політика, запобігання промисловому забрудненню – всі ці зміни у нашому законодавстві вимагають потужного кадрового забезпечення.
Водночас спеціальності у сфері екології обирає лише незначна частка студентів, а обсяги державного замовлення на ці програми залишаються мінімальними.
Сьогодні потрібно змінювати тенденції в освіті, щоб підготувати нове покоління фахівців із захисту довкілля та інтегрувати екологічний компонент у різні спеціальності.
Тема захисту довкілля стосується всіх сфер життя – вона має бути присутня в житті людини ще з дитячого садочку, супроводжувати у школі та виші, бути в тому чи іншому вимірі присутньої у професійній діяльності, незалежно від обраного фаху, а також у побуті – у вигляді просвітницьких кампаній, “зелених” навичок та компетенцій. Для цього ми маємо створити цілісну систему екологічного навчання.
Реформа екологічної освіти передбачає комплексний підхід на всіх рівнях:
Дошкільна освіта. Формування любові до природи та навчання базових правил екологічної поведінки.
Шкільна освіта. Екоосвіта в класних кімнатах повинна вийти за рамки біології або захисту природи та бути самостійною одиницею.
Професійна освіта. Інтеграція екологічних дисциплін у підготовку спеціалістів різних сфер, підготовка до “зелених”’ професій майбутнього.
Вища освіта. Розширення програм екологічного спрямування, залучення бізнесу до навчального процесу, “озеленення” всіх напрямків освіти.
Просвітницькі кампанії. Підвищення рівня екологічної обізнаності населення, розбудова екологічної культури.
Наука та інновації. Розвиток дослідницьких екологічних центрів, пріоритет фінансування зелених проєктів.
Домовилися сформувати робочу групу, яка напрацює потрібні законодавчі зміни й освітні та професійні стандарти. Це буде тривалий і тернистий шлях, на якому немає чарівних пігулок і простих рішень. Але на цьому шляху – розвиток нашої спільної відповідальності, дисципліни та єдності заради кращого майбутнього. Дякую за ініціативу провести таку зустріч народному депутатові Юлії Гришиній.