Цей текст доступний лише українською мовою.

Державною службою фінансового моніторингу України, як підрозділом фінансової розвідки України, в умовах воєнного часу, вживаються посилені заходи практичного та організаційного характеру щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, які базуються на реалізації:

Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», актів Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України;

основних напрямів розвитку системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення в Україні на період до 2023 року та плану заходів щодо їх реалізації (розпорядження КМУ від 12.05.2021 № 435-р);

Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом Ради Європи MONEYVAL;

Популярные статьи сейчас
Юрист признался, можно ли не пойти в военкомат, если получил повестку: "Необходимо..." Украинским пенсионерам планируют урезать выплаты: кто может потерять часть пенсии Украину ждут морозы до -18 уже с 6 февраля: прогноз погоды на неделю По-жирному уже не будет: украинские супермаркеты поделились новыми ценами на соленое сало и свинину
Показать еще

Програми стратегічного розвитку Держфінмоніторингу на період до 2024 року;

Пріоритетів діяльності Держфінмоніторингу на період воєнного стану, погоджених Міністерством фінансів України.

Вказана робота здійснюється у координації з національними та міжнародними партнерами у напрямку вжиття дієвих практичних кроків, у тому числі міжнародно-правового характеру з метою результативного санкціонування дій країни-терориста.

Збір та обробка інформації

За 2022 рік від суб’єктів первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингом взято на облік 1 179 392 повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них:

- 52 123 повідомлення про підозрілі фінансові операції (діяльність);

- 1 117 829 повідомлень про порогові операції;

- 194 повідомлення про порогові та підозрілі операції (діяльність);

- 9 246 повідомлень на запит про відстеження фінансових операцій.

Із зазначеної загальної кількості повідомлень, у період воєнного часу (за період з 24.02.2022 по 31.12.2022 р.), від суб’єктів первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингом взято на облік 928 471 повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них:

- 43 953 повідомлення про підозрілі фінансові операції (діяльність);

- 875 208 повідомлень про порогові операції;

- 147 повідомлень про порогові та підозрілі операції;

- 9 163 повідомлення, отриманих на запит на відстеження.

Аналітичні дослідження

За 2022 рік Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 934 матеріали (з них 550 узагальнених матеріалів та 384 додаткових узагальнених матеріали), зокрема до:

- Служби безпеки України – 339 матеріалів (з них 219 узагальнених матеріалів та 120 додаткових узагальнених матеріалів);

- органів національної поліції – 191 матеріал (з них 147 узагальнених матеріалів та 44 додаткових узагальнених матеріали);

- Бюро економічної безпеки України – 125 матеріалів (з них 90 узагальнених матеріалів та 35 додаткових узагальнених матеріалів);

- органів прокуратури – 109 матеріалів (з них 35 узагальнених матеріалів та 74 додаткових узагальнених матеріалів);

- Національного антикорупційного бюро України – 96 матеріалів (з них 24 узагальнених матеріали та 72 додаткових узагальнених матеріали);

- Державного бюро розслідувань – 73 матеріали (з них 34 узагальнених матеріали та 39 додаткових узагальнених матеріалів);

- розвідувальних органів – 1 узагальнений матеріал.

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 75,7 млрд гривень.

За 2022 рік загальна сума зупинених Держфінмоніторингом фінансових операцій та заблокованих коштів становить у еквіваленті 7,7 млрд гривень.

Наразі, основним напрямком діяльності Держфінмоніторингу є виявлення фінансових операцій та осіб пов’язаних з фінансуванням тероризму/сепаратизму та військовою агресією з боку Російської Федерації (РФ) та Республіки Білорусь (РБ) проти України (в тому числі діяльністю диверсійно-розвідувальних груп; колабораційною діяльністю; публічними закликами осіб до зміни чи повалення конституційного ладу або змін меж території або державного кордону України; осіб, до яких застосовано санкції).

Загалом за 2022 р. Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 342 таких матеріали (з них 226 узагальнених матеріалів та 116 додаткових узагальнених матеріали), зокрема:

- 198 матеріалів (152 узагальнених матеріали та 46 додаткових узагальнених матеріалів) щодо фінансових операцій осіб, які можуть бути пов’язані з військовою агресією з боку РФ та РБ проти України та колабораційною діяльністю;

- 88 матеріалів (34 узагальнених матеріали та 54 додаткових узагальнених матеріали) стосовно фізичних осіб, включених в додатки до рішень Ради національної безпеки і оборони України, введених в дію Указами Президента України;

- 56 матеріалів (40 узагальнених матеріалів та 16 додаткових узагальнених матеріалів) стосовно інших фінансових операцій осіб, пов’язаних з тероризмом/сепаратизмом/санкціями.

В рамках міжнародного співробітництва щодо обміну інформацією, а також виявлення та зупинення/замороження активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, та іншим особам, Держфінмоніторингом здійснюється постійна аналітична робота, в рамках якої зокрема, направлено 658 запитів до 147 підрозділів фінансових розвідок іноземних держав. Спільні аналітичні дослідження тривають.

Крім того, представник Держфінмоніторингу бере участь у складі оперативної групи «Task Force» у напрямі виявлення, арешту активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, як на території України так і за її межами, з метою подальшої їх передачі до державного бюджету України для відбудови її зруйнованої інфраструктури.

Не залишаються поза увагою Держфінмоніторингу фінансові розслідування стосовно фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.

Так, за 2022 рік Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 121 матеріал (25 узагальнених матеріалів та 96 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях, зокрема до:

- Національного антикорупційного бюро України – 96 матеріалів (24 узагальнені матеріали та 72 додаткові узагальнені матеріали);

- Служби безпеки України – 17 додаткових узагальнених матеріалів;

- Державного бюро розслідувань – 7 додаткових узагальнених матеріалів;

- Бюро економічної безпеки України – 1 узагальнений матеріал.

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 6,4 млрд гривень.

Співпраця з суб’єктами фінансового моніторингу та громадськістю

В рамках співпраці з приватним сектором, Держфінмоніторингом з 15 лютого 2022 р. здійснюється тестування обміну інформацією з суб’єктами первинного фінансового моніторингу засобами Інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет системи фінансового моніторингу», яка впроваджується за підтримки проєкту Антикорупційна Ініціатива Європейського Союзу в Україні (EUACI).

У зв’язку з цим, за сприяння проєкту EUACI були підготовлені покрокові відео інструкції роботи в Е-кабінеті та розміщені для ознайомлення на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу, за посиланнями на сторінку Держфінмоніторингу у соціальній мережі YouTube.

На цей час продовжується тестування зовнішніми користувачами програмного забезпечення ІТС «e-кабінет СФМ» щодо забезпечення обробки інформації СПФМ та удосконалення логічного контролю вхідних повідомлень від СПФМ при обробці програмним забезпеченням ІСФМ згідно з вимогами наказу Міністерства фінансів України від 04.06.2021 № 322.

В частині співпраці з суб’єктами державного фінансового моніторингу, до кожного державного регулятора направлені звернення щодо посилення нагляду за суб’єктами первинного фінансового моніторингу стосовно застосування ними ризик-орієнтовного підходу та індикаторів ризиковості до клієнтів, пов’язаних із РФ.

У травні 2022 р. підготовлено та доведено до відома суб’єктів первинного фінансового моніторингу оновлені Рекомендації щодо виконання вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу на період воєнного часу, зокрема в частині виявлення підозрілих фінансових операцій, пов’язаних з країною-агресором, а також направлені для використання в роботі індикатори ризиковості операцій та клієнтів з РФ та РБ.

Водночас, у жовтні 2022 р. Держфінмоніторингом на офіційному вебсайті розміщено роз’яснення щодо подання інформації про розбіжності відомостей про кінцевих бенефіціарних власників та інформації про відмову від встановлення (підтримання) ділових відносин.

Крім того, у листопаді 2022 р. було доведено до відома суб’єктів первинного фінансового моніторингу про оновлення рекомендацій стосовно подання інформації про фінансові операції після набрання чинності Закону України № 2736-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту фінансової системи України від дій держави, що здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства України до окремих стандартів Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) і вимог Директиви ЄС 2018/843».

07 квітня 2022 р. за ініціативи Держфінмоніторингу затверджено наказ Міністерства фінансів України № 113 «Про внесення зміни до пункту 4 наказу Міністерства фінансів України від 04 червня 2021 року № 322», що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22.04.2022 за № 443/37779, згідно з яким термін набрання чинності наказу Міністерства фінансів України від 04.06.2021 № 322 (далі – наказ Мінфіну № 322) перенесено з 01 травня 2022 року на перший понеділок четвертого місяця після припинення чи скасування воєнного стану.

З метою інформування учасників системи фінансового моніторингу та громадськості – на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу оприлюднено матеріали публічного звіту Голови Державної служби фінансового моніторингу України за 2021 рік та типологічне дослідження Держфінмоніторингу за 2021 рік.

Разом з тим, Держфінмоніторингом наприкінці 2022 р. було підготовлено типологічне дослідження на тему: «Фінансування тероризму та отримання кримінальних доходів від вчинення інших злочинів в умовах військової агресії російської федерації».

30 червня 2022 р. Держфінмоніторингом організовано проведення тринадцятого засідання Ради з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – Рада).

На засіданні було обговорено заходи щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення в умовах воєнного стану.

29 грудня 2022 р. Держфінмоніторингом, у форматі відеоконференції, відбулось чотирнадцяте засідання Ради, на якому було презентовано та схвалено Звіт про проведення національної оцінки ризиків у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення та розглянуто ряд інших питань.

У період воєнного стану Держфінмоніторинг акцентовано забезпечує співпрацю з громадськістю. Так, 27 вересня 2022 р., за сприяння Служби, відбулось третє засідання Громадської ради при Держфінмоніторингу.

Під час засідання представники Держфінмоніторингу поінформували присутніх про реалізацію Держфінмоніторингом у 2022 році державної політики у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення під час воєнного стану, а також було обговорено інші актуальні питання.

Також, у рамках методичної роботи, Держфінмоніторингом, за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні підготовлене видання «Огляд законодавства щодо регулювання віртуальних активів».

У виданні здійснено огляд законодавства з комплексного регулювання сфери обороту віртуальних активів, у тому числі щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) коштів, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення двадцяти чотирьох країн світу.

Водночас, інформаційні агентства Bloomberg та The Washington Post опубліковали статтю Голови Держфінмоніторингу Ігоря Черкаського «It’s Time to Sanction Russia as the Terrorist State It’s Become».

У вказаній статті Голова Державної служби фінансового моніторингу України детально поінформував світову спільноту про ризики та загрози, які спричинені агресію і терором РФ проти мирної України.

Заходи міжнародного характеру

Співпраця з Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF)

Протягом 2022 р. здійснювався постійний обмін інформацією між Держфінмоніторингом та FATF стосовно ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням РФ. Зокрема, Держфінмоніторингом на адресу FATF направлено ряд звернень стосовно виключення РФ з FATF та внесення РФ та РБ до чорного списку FATF.

Держфінмоніторинг взяв участь (віртуально) у засіданні Контрольної групи з міжнародного співробітництва (ICRG) та Пленарному засіданні FATF, які проходили у м. Берлін, Німеччина (6-7 та 12-17 червня, в гібридному форматі).

За результатами вказаного Пленарного засідання, FATF оприлюднено Публічну заяву та суттєво обмежено РФ в правах та повноваженнях як члена FATF.

Держфінмоніторинг також взяв участь у осінніх засіданнях ICRG та Пленарному засіданні FATF, які проходили у м. Париж, Французька Республіка (18-21 жовтня). На зазначених засіданнях було послідовно продовжено аргументування позиції України щодо подальшого санкціонування РФ.

За наслідками розгляду питання щодо РФ, FATF прийнято чергову Заяву щодо подальшого обмеження членства РФ, що розміщена на офіційному веб-сайті FATF.

У грудні 2022 р. Головою Держфінмоніторингу було оприлюднено Публічний заклик до FATF з метою внесення Російської Федерації (РФ) до «чорного списку» та позбавлення її членства у цій організації. У цьому заклику, зокрема, зазначено, що Парламентська Асамблея НАТО закликала посилити роботу FATF щодо боротьби з фінансуванням тероризму, а Європарламент визнав РФ державою-спонсором тероризму та державою, яка використовує засоби тероризму.

Робота Держфінмоніторингу та партнерів у цьому напрямку триває.

Співпраця з Комітетом експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL)

Протягом звітного періоду здійснювався постійний обмін інформацією між Держфінмоніторингом та Комітетом Ради Європи MONEYVAL стосовно ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням РФ.

16.03.2022 р. Комітетом Ради Європи прийнято рішення щодо виключення РФ з Ради Європи та відповідно зі складу Комітету експертів Ради Європи із взаємної оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансування тероризму (MONEYVAL), як робочого органу Ради Європи. За таких умов РФ позбавлено права та можливості впливати на антилегалізаційні заходи в рамках Ради Європи.

Представники Держфінмоніторингу взяли участь у засіданні Робочої групи з оцінок та 63-ому Пленарному засіданні Комітету експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму, які проходили у м. Страсбург, Французька Республіка (16-20 травня, у гібридному форматі).

На зазначеному Пленарному засіданні планувався розгляд питання щодо заходів, що вживаються нашою державою з метою дотримання Процедур, пов’язаних із впровадженням програми добровільного дотримання податкового законодавства, однак питання відкладено у зв’язку із запровадженням воєнного стану в Україні.

Зазначене Пленарне засідання стало першим засіданням після виключення РФ з Ради Європи та Комітету MONEYVAL та відповідно проходило без участі РФ.

У період з 5 по 9 грудня 2022 р. представники України Держфінмоніторингу взяли участь у засіданнях Робочої групи з оцінок та 64-му Пленарному засіданні Комітету MONEYVAL.

На зазначеному Пленарному засіданні представлено інформацію щодо роботи національної системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення в умовах агресивної війни РФ проти України та Україною підтверджено дотримання всіх міжнародних зобов’язань у сфері фінансового моніторингу з урахуванням об’єктивних обставин функціонування антилегалізаційної системи.

Крім того, у звітному періоді, отримано офіційний лист від Секретаріату MONEYVAL про призупинення процесу звітування про прогрес України у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму, фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за результатами 5-го раунду оцінки MONEYVAL до нормалізації ситуації в Україні.

Співпраця з Егмонтською групою підрозділів фінансової розвідки

За результатами міжнародної співпраці Держфінмоніторингу, Головою Егмонтської групи визнано внесок ПФР України у діяльність Егмонтської групи, за що Держфінмоніторингом у 2022 році отримано відповідну відзнаку.

Протягом 2022 р. Держфінмоніторингом здійснювалась неодноразова комунікація із керівництвом та Секретаріатом Егмонтської групи підрозділів фінансової розвідки щодо ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням РФ.

Головою Егмонтської групи оприлюднено офіційну Публічну заяву у зв’язку військовою агресією проти України із засудженням дій РФ.

За ініціативи Держфінмоніторингу у співпраці зі значною кількістю іноземних підрозділів фінансових розвідок посилено роботу у напрямку аналізу та розслідування злочинів з використанням віртуальних активів за участі фізичних та юридичних осіб з РФ, а також їх колаборантів та пов’язаних з ними осіб.

У рамках заходів 28-го Пленарного засідання Егмонтської групи (10-15 липня, м. Рига, Латвійська Республіка) під час операційної навчальної сесії Держфінмоніторингом разом з представником FATF та ПФР Бельгії представлено ключові результати та практичні рішення щодо глобальних та національних заходів з повернення активів. Варто зазначити, що ПФР України виступав одним із лідерів проекту Егмонтської групи «Повернення активів – Роль ПФР», разом з ПФР Бельгії. Під час презентації було наголошено на важливості координації та співпраці для ефективного повернення активів з метою попередження та протидії злочинній діяльності. Наразі це питання є особливо важливим в контексті боротьби з російською терористичною війною проти України.

Разом з тим, представники Держфінмоніторингу взяли участь у засіданнях в рамках засідань Егмонтської групи, зокрема у засіданнях робочих груп, регіональної групи EUROPE II та Пленарному засіданні.

Також, у рамках 28-го Пленарного засідання Егмонтської групи, Головою Держфінмоніторингу Ігорем Черкаським та Директором ПФР Люксембургу Максом Брауном укладено Меморандум про взаєморозуміння щодо співробітництва в обміні фінансовою інформацією стосовно відмивання коштів, пов’язаних предикатних злочинів та фінансування тероризму.

Ключовою метою Меморандуму є посилення та спрощення обміну розвідувальною фінансовою інформацією між Україною та Люксембургом.

13 грудня 2022 р. було проведено віртуальне засідання керівного органу Егмонтської групи, за результатами якого досягнуто консенсус щодо публічного реагування Групи на війну РФ проти України та визнання ризиків які несе ця агресія для співтовариства фінансових розвідок.

15 грудня 2022 р. Голова Егмонтської групи оприлюднила Заяву, в якій виразила глибоку стурбованість руйнівними наслідками російської військової агресії проти України та їх негативним впливом на Державну службу фінансового моніторингу України (ПФР України).

Виходячи з прерогативи захисту інтересів, цілей та завдань Егмонтської групи, ПФР РФ обмежено у правах членства, у т.ч. позбавлено права займати керівні, консультативні та представницькі посади, проводити засідання та брати участь у проєктах.

Держфінмоніторингом надалі продовжується комунікація з Егмонтською групою з цього питання.

Практичні міжнародні кроки фінансової розвідки

Держфінмоніторингом здійснюються щоденні робочі контакти з підрозділами фінансових розвідок країн світу та відповідними фінансовими регуляторами щодо обміну розвідувальною інформацією, а також посиленням фінансового нагляду за бізнесом, що має зв’язки з РФ.

Ця діяльність направлена на запобігання поширенню міжнародного тероризму, включаючи блокування фінансових операцій, замороження активів та їх подальшу конфіскацію.

У квітні 2022 р. Держфінмоніторингом направлено звернення до Азіатсько-Тихоокеанської групи по боротьбі з відмиванням коштів (APG) з проханням позбавити РФ статусу спостерігача у вказаній міжнародній організації, яке було задоволено на Пленарному засіданні, що проходило 26-28 липня 2022 року у м. Куала-Лумпур (Малайзія).

Спільно із командою Мінцифри, а також з ключовими криптоекспертами України проведено роботу щодо ідентифікації переліку російських криптообмінників, що пов’язані з підсанкційними банками (Сбербанк та інші), з метою повного блокування їх хостингу.

Також, у тісній взаємодії з криптопровайдерами України і світу запущено механізм спонтанного блокування криптогаманців РФ.

У цій частині, Держфінмоніторингом направлено звернення до криптовалютної біржі Binance із конкретними пропозиціями щодо дій по стримуванню агресії РФ на ринку віртуальних активів, за наслідками розгляду якого Binance змінила політику та 20.03.2022 р. виключила можливість здійснення P2P транзакцій для ряду російських банків і платіжних систем, які потрапили до санкційного списку. Крім того, реалізовані і інші практичні заходи стосовно блокування російських криптоактивів та операцій російських резидентів.

Також, протягом 2022 р. Держфінмоніторингом ініційовано та забезпечується співробітництво із органами регулювання фінансового сектору майже 140 країн щодо посилення вжиття заходів з фінансового нагляду стосовно осіб РФ.

У зв’язку із агресивною війною проти України, Держфінмоніторингом розірвано двосторонні зв’язки із Федеральною службою по фінансовому моніторингу РФ та Департаментом фінансового моніторингу Комітету державного контролю РБ.

Водночас, за сприяння ОБСЄ (OSCE) та Управління ООН з питань наркотиків та злочинності (UNODC), в періоди з 10 по 11 листопада та з 5 по 7 грудня 2022 р. у м. Відень (Республіка Австрія), представники Держфінмоніторингу взяли участь у заходах організованих в рамках позабюджетного проєкту «Інноваційні політичні рішення щодо зменшення ризиків з відмивання грошей, пов’язаних з віртуальними активами». Основна мета проведених заходів спрямована на презентацію вищезазначеного Проєкту, а також обговорення поточного стану проблематики відмивання коштів через віртуальні активи.

Проєкт буде реалізовано протягом 2022 – 2024 років в Україні, Грузії та Молдові – країнах із стабільно зростаючим ринком віртуальних активів та агресивно зростаючим сектором нелегального майнінгу криптовалют.

Також, у грудні 2022 р. Держфінмоніторинг провів зустріч із представниками UNODC, де було обговорено залучення міжнародної технічної допомоги від UNODC для удосконалення національної системи ПВК/ФТ.