Водійські права знову можна буде купити, як за часів існування ДАІ. Саме таке «зелене світло» для корумпованих правоохоронців надає нещодавно опублікований на офіційному сайті МВС України проект Постанови «Про внесення змін до деяких постанов КМУ». Про це пише Антикор.
Цим документом значно спрощується процедура проведення практичних іспитів водіїв у сервісних центрах МВС. Яка мета насправді? Що змінюється і чиї інтереси за цим стоять?
Так, 07.12.2009 року Наказом МВС №515 було затверджено Інструкцію про порядок приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами та видачі посвідчень водія.
Відповідно до п.7 ІІІ розділу інструкції, приймання практичного іспиту проводиться у два етапи:
перший етап практичного іспиту - на майданчику для навчання з початкового керування ;
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
Підписатисядругий етап практичного іспиту - в умовах дорожнього руху на визначених ТСЦ МВС маршрутах (за винятком перевірки навичок керування транспортними засобами категорій A1, A, B1).
Виконання частини іспиту саме на спеціальному екзаменаційному майданчику є гарантією: дотримання безпекових вимог; дотримання рівних умов іспиту для усіх учнів; мінімізації корупційних ризиків серед представників сервісних центрів; забезпечує відкритість проведення іспиту та наявність суспільного контролю зі сторони сторонніх осіб, які можуть безперешкодно спостерігати за складанням іспиту.
Починаючи з 2020 року Територіальні сервісні центри МВС впровадили відеокамери для фіксації практичного іспиту. Таким чином, брати хабарі за успішну здачу іспиту стало складніше.
А тому вже в січні 2021 року Головний Сервісний Центр (ГСЦ) підготував постанову, яка за офіційною версією повинна була імплементувати деякі норми Директиви Європейського Парламенту і Ради 2006/126/ЄС від 20 грудня 2006 року. Окремі коди цієї Директиви вносяться в посвідчення водія та техпаспорт на авто. Така ініціатива подавалась як добрий намір, не зважаючи на те, що видатками державного бюджету не була передбачена.
Мотивуючи основну ціль проєвропейських стандартів Постанови, уповноваженим особам ГСЦ спало на думку додати в проект такий пункт:
«Приймання практичного іспиту для перевірки навичок керування транспортними засобами категорій В, С1, С, D1, D проводиться виключно в умовах дорожнього руху на визначених територіальним сервісним центром МВС маршрутах».
Цей пункт, по суті, відміняє етап здачі практичного іспиту на майданчику. А це означає «розв’язані руки» для екзаменаторів та керівників сервісних центрів. Звісно, коли іспит приймається тільки на дорогах міста, то набагато легше приховати лояльність до учня, який пообіцяв (погодився) інструктору неправомірну вигоду. При цьому, можна зробити це різними маршрутами. Можна, наприклад, поїхати по легкому маршруту (наприклад, по прямій, малопроїжджій дорозі, де відсутні камери відеоспостереження). Друга корупційна складова: ні колеги інструктора, ні інші учні не зможуть контролювати процес здачі іспиту, а отже, будь-який моніторинг прозорості і законності складання практичної частини іспиту водіїв не представиться можливим.
Крім того, спрощення процедури складання практичного іспиту водіїв несе суспільну небезпеку. Постановою пропонується учням, які вперше отримують посвідчення водія (особам кат. В, С) здавати іспит одразу в умовах міста, що створює загрозу життю і здоров’ю іншим учасникам дорожнього руху. До моменту здачі іспиту ці особи тренуються на майданчиках, тобто на певній закритій території, де немає великої кількості автомобілів. Виїзд на проїжджу частину зі жвавим рухом одразу може дезорієнтувати учня, викликати паніку, а як наслідок, здійснення ДТП.
Насправді такі зміни пропонуються виключно для полегшення “допомоги учням” під час іспиту шляхом отримання хабаря. Цією постановою «ГАІшники» хочуть повернутись до тих часів, коли вони збирали кошти з усіх без виключень водіїв за успішний залік іспиту. Ця ініціатива означає повністю звернути реформу транспарентності, законності і верховенства права в правоохоронній системі України; приховати принцип публічності від громадськості; повернути старі методи і схеми роботи МРЕВ замість прозорих сервісних центрів.
В такій ситуації громадськість уже б’є на сполох. Так, ГО «Центр «Стоп корупції» вже направила звернення в ряд компетентних структур вищих органів державної влади, Народним депутатам з обґрунтуванням недопущення схвалення постанови про спрощення процедури складання іспитів для отримання водійських посвідчень, а також з вимогою проведення публічного громадського обговорення Проекту постанови. Адже, разом з прийняттям цього проекту ми ризикуємо: життям і здоров’ям громадян; породженням розквіту корупції серед правоохоронців; звернення реформи правоохоронної системи; знищенням основоположних принципів верховенства права, євроінтеграційних процесів в правоохоронній системі України, а це шалений «відкат» назад у минуле. В разі прийняття цієї постанови без публічного обговорення громадські організації погрожують пікетами, судами та журналістськими розслідуваннями. Адже якщо держава не хоче забезпечити прозорість іспитів, то це вимушена буде робити громадськість.
Сприяти цьому Кабінет Міністрів України не має права. Це зрада Українського народу та тих цінностей, за які ми боремось вже 29 років незалежності України.