IT-ринок пережив певні потрясіння у 2020 році, але зумів швидко вирівнятися та відновити позиції. Сьогодні ця галузь динамічно розвивається та інвестування в IT не втрачає популярності. Причин декілька:
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
Підписатися- невеликий поріг входження, від $10 тис., – суми, доступні навіть інвесторам-початківцям;
- величезний потенціал галузі – кожен день запускаються нові проєкти, і ринок все ще не перенасичений;
- відносно невеликий час окупності вкладу;
- тренд та мода.
Поширені типи інвестування
Купівля акцій
Сергій Карташов розповідає, що найпростіший тип інвестування – це купівля акцій компаній, які вже зарекомендували себе, наприклад, Google, Twitter, Microsoft і т. д. Ризики в даному випадку мінімальні, але й на надприбуток сподіватися не варто. Цей варіант підходить для тих, хто надає перевагу «синиці в руках», хоче надійно зберегти свої кошти та отримувати стабільний прибуток. Втім, навіть в цьому випадку потрібно зібрати достатньо інформації про компанії, подивитися динаміку її розвитку, останні галузеві тенденції на ринку.
Інвестування в стартапи
Вкладення в стартапи – дуже привабливий тип інвестицій. Якщо ви вгадали з підприємством, ви можете істотно збільшити вкладену суму. Але не все так просто – близько 90% стартапів припиняють роботу в перший же рік після запуску. Тут грає роль високий рівень конкуренції і помилки команди на початкових етапах життя проєкту.
При інвестуванні в стартап окремо виділяють ангельські інвестиції – коли гроші вкладаються в проєкт, що тільки зароджується. Бізнес-ангел, як правило, отримує можливість впливати на процес розвитку компанії, але йому не варто брати собі занадто велику частку в компанії, адже це може перетворити венчурне інвестування в купівлю підприємства. Тоді розробники, ставши фактично найманими робітниками, можуть зменшити свій ентузіазм. Займаючись ангельськими інвестиціями, слід пам'ятати, що цей тип інвестування в чомусь споріднений спонсорству, тільки в даному випадку ви підтримуватиме не діячів мистецтв, а талановитих програмістів.
Інвестування в геймінг
Особливу увагу варто приділити ігровій індустрії. Зараз цей напрямок знаходиться на підйомі. Комп'ютерні ігри перестали бути розвагою для дітей і підлітків, вони стали частиною культури і повсякденного життя великої частки платоспроможного дорослого населення. Щорічно цей ринок збільшується приблизно на 20%. Практично в кожному смартфоні і на кожному ПК або ноутбуці встановлена хоча б одна гра. Поле для капіталовкладень тут справді величезне – можна вкладати в розробки компаній-початківців або підтримувати фірми, які вже зарекомендували себе. Також можна відзначити майданчики, що займаються продажем ігор, їх компонентів (персонажів, ігрового інвентарю тощо).
При цьому Сергій Карташов застерігає потенційних інвесторів від поспіху, – як правило, перші півроку гра взагалі не приносить доходу. Добре, якщо протягом 12 місяців після інвестування ви зможете отримати назад 50% суми вкладення. Дохід з'являється пізніше. В середньому, за весь час свого існування, хороша гра може принести 500-800% прибутку.
На що звертати увагу перед вкладенням грошей
Однією з основних проблем на сьогоднішній день є аналіз значних обсягів інформації. Ми буквально плаваємо в океані даних. Інвестору-початківцю дуже не просто розібратися у вкрай мінливій ситуації. Не кажучи вже про те, що не вся інформація є достовірною і її необхідно перепровіряти.
Компанія з управління активами Generation Partners допомагає зустрітися інвесторам і перспективним стартапам. В її завдання входить пошук таких проектів, їх оцінка та оптимізація інвестицій.
Сергій Карташов нагадує про необхідність проведення якісного аналізу підприємства перед тим, як вкладати в нього свої кошти. Інвестору потрібно врахувати безліч чинників, перш ніж вкласти свої кошти, зібрати якомога більше відомостей про менеджмент та колектив.
- Який у них досвід?
- Як організований робочий процес?
- Як розподілені обов'язки?
- Скільки своїх власних коштів вони вклали в це підприємство?
- Наскільки детально та реалістично прописаний бізнес-план?
Суть продукту, його потенційна аудиторіят та конкурентні переваги мають бути сформульовані гранично чітко і ясно. Також необхідно звернути увагу на країну реєстрації проекту, наявність інших інвесторів та обсяг їх вкладень.
Глава Generation Partners радить пам'ятати про диверсифікацію – якщо є можливість, краще підтримати кілька проектів. Так підвищується ймовірність того, що один з них «вистрілить», поверне вкладені в нього та інші компанії кошти і принесе прибуток.
За словами Сергія Карташова, з усіх проаналізованих ним проектів, перспективними є 0,5-1%, але їх реалізація окупає всі невдалі вкладення і витрати.