Реалістичність поставлених керівництвом "Укрзалізниці" цілей, як завжди, викликає великі сумніви
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяВперше за довгий час фінансовий план «Укрзалізниці» був прийнятий вчасно – до настання календарного періоду. Так вийшло з фінпланом на 2022 рік, який був затверджений у грудні минулого року. Що ж передбачає цей документ? Про це пише портал GMK Center.
Базові цифри
УЗ прогнозує, що доходи від вантажоперевезень складуть 82,3 млрд грн (+13 млрд грн), або 91% від усіх доходів. Загальний вантажообіг зросте на 3,2% - до 233,1 млн т·км. за конкретними напрямками перевезень очікуються такі показники:
- експорт-зростання на 2,4%, до 82,8 млн т * км;
- внутрішнє сполучення-зростання на 5,3%, до 71,4 млн т * км;
- імпорт-зростання на 7,8%, до 22 млн т * км;
- транзит-скорочення на 3,1%, до 12 млн т·км.
В УЗ очікують, що в структурі експортних перевезень на першому місці будуть перевезення залізної руди (43%), а чорні метали (16,5%) – на третьому місці. У структурі внутрішнього сполучення ж / д перевезення залізної руди можуть скласти 22% в 2022 році.
"Збільшиться перевезення залізної руди і чорних металів. З одного боку, потреба внутрішнього ринку продовжить збільшуватися через збільшення випуску чорних металів, з іншого-кон'юнктура світового ринку залишається для виробників України досить сприятливою», - йдеться у фінплані " Укрзалізниці».
Популярні новини заразВ Україні пенсії ставлять на "паузу": у ПФУ відповіли, чому люди залишаються без грошей Перевірки ТЦК на вулиці: чи законна вимога показати телефон В Україні посилять мобілізацію та укріплять міста: до чого слід готуватися Більше жодних пільг: пенсіонерів змусять платити податок на землюПоказати ще
Доходи від перевезення пасажирів очікуються на рівні 8,1 млрд грн (+844 млн грн), або 9% від усіх доходів. Таким чином, перехресне субсидування «пасажирки» вантажоперевезеннями збережеться в 2022 році.
Серед інших запланованих показників УЗ можна відзначити такі:
- чистий прибуток-1,7 млрд грн;
- боргові зобов'язання-54,5 млрд грн (збільшення на 41,6%);
- продажі металобрухту-402 млн грн;
- середня чисельність персоналу - 223,8 тис.чол. (мінус 14,2 тис. чол. в порівнянні з 2021 роком).
Інвестиційні плани
Фінплан «Укрзалізниці» на 2022 рік передбачає освоєння капітальних інвестицій на суму майже 30 млрд грн за рахунок таких джерел:
- власні кошти (амортизація та фонд розвитку виробництва) – 15,6 млрд грн;
- залучені кошти – кредити / Лізинг) - близько 7,4 млрд грн;
- кошти держбюджету - понад 6,7 млрд грн;
- інші джерела (кошти інвесторів) - 234,2 млн грн.
Зокрема, в рамках модернізації залізничної інфраструктури держбюджет на 2022 рік передбачати такі витрати:
- оновлення пасажирського рухомого складу та модернізація залізничної інфраструктури для пасажирських перевезень-5,2 млрд грн, у тому числі 4,3 млрд грн - за рахунок Загального фонду держбюджету;
- модернізація залізниці-294,1 млн грн;
- проектування та виконання робіт по євроколії від станції Чоп до станції Ужгород – 7,2 млн грн.
Примітно, що заявлений розмір капінвестицій в 30 млрд грн – це навіть більше, ніж було закладено в амбітному фінплані 2021 року – 27 млрд грн. Однак проблемою фінансового планування УЗ є хронічне невиконання наміченого. Всі останні роки рівень виконання річного плану з інвестицій не перевищував 70%. За підсумками 2021 року виконання плану з капінвестицій, судячи з усього, не перевищить 50%.
Наведемо й інший приклад умовності планування в "Укрзалізниці". Згідно з фінпланом 2021 року, минулого року очікувався прибуток у розмірі 3,6 млрд грн. За 10 місяців держкомпанія показала прибуток в 113,5 млн грн, і за підсумками 2021 року очікувався, за словами глави УЗ Олександра Камишина, позитивний фінрезультат у 2 млрд грн. За фактом прибуток в 2021 році склав всього 457 млн грн.
Конкретні напрямки
Основний напрямок інвестицій "Укрзалізниці" в 2022 році – оновлення рухомого складу, реконструкція і капремонт шляхів і стрілочних переводів на 21,5 млрд грн. У тому числі на оновлення рухомого складу - 14,8 млрд грн, капремонт (реконструкцію) шляхів і стрілочних переводів і переїздів – 6,65 млрд грн.
Фінплан передбачає придбання або виготовлення рухомого складу на загальну суму 6,9 млрд грн, зокрема:
- 1496 вантажних вагонів на власних потужностях за 2,55 млрд грн;
- 110 пасажирських вагонів за 3,05 млрд грн за рахунок держбюджету;
- електропоїзд за 416 млн грн за рахунок держбюджету;
- 3 дизель-поїзди на 420,2 млн грн, у тому числі один за 140 млн грн за рахунок держбюджету;
- 8 рейкозварювальних машин, 2 мотовоза і 6 автомотрис за 442 млн грн за допомогою фінансового лізингу.
Не можна не відзначити бвбільшу реалістичність фінплану 2022 року порівняно з документом за минулий рік. У фінплані-2021, наприклад, було заплановано виробництво на власних потужностях 3 тис.вантажних вагонів. Але ці плани порушила вже колишня наглядова рада держкомпанії. Цифра в 1,5 тис. вагонів у фінплані-2022 виглядає більш вірогідною.
Із коштів держбюджету 3,5 млрд грн планується направити на закупівлю нових пасажирських вагонів, включаючи 70 вагонів для денних швидкісних поїздів. Ще близько 2 млрд грн передбачено спрямувати на розвиток залізничної інфраструктури, зокрема завершення електрифікації ділянки Житомир – Новоград-Волинський.
З іншого боку, у фінплані не згадується закупівля 80 приміських і регіональних електропоїздів, тендер на замовлення яких був двічі перенесений в 2021 році. Його нова дата - 28 лютого поточного року.
Також в документі не згадуються інші багатомільярдні придбання - 130 електровозів Alstom і можлива дозакупка 40 локомотивів General Electric. Як відзначають вантажовідправники, зараз найбільша проблема пов'язана з нестачею тяги.
З урахуванням плачевного стану інфраструктури на її модернізацію планується направити 5,3 млрд грн. У тому числі на:
- тяговий рухомий склад-1,97 млрд грн;
- моторвагонний рухомий склад-988,1 млн грн;
- вантажні вагони-848 млн грн;
- пасажирські вагони-582,1 млн грн;
- колійний та інший рухомий склад-121,4 млн грн;
- пристрої сигналізації, централізації, блокування та зв'язку-190 млн грн;
- тягові підстанції та енергообладнання – 176,9 млн грн.