Все геніальне - є найпростішим. Головна суть факторингу полягає у фінансуванні дебіторської заборгованості.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяПростими словами, факторинг - це фінансова послуга, яка полягає у фінансуванні підприємства шляхом продажу своїх невиконаних рахунків-фактур (або інших зобов'язань зі звичайного бізнесу) фактору (факторинговій компанії, банку, фінансовій компанії що має відповідну ліцензію). Таким чином, підприємство може одержати негайну фінансову підтримку, відступивши (простіше - продавши) свої рахунки-фактури, а не чекати на їх оплату від клієнтів.
Давайте відразу спробуємо розібрати на прикладі, візьмемо ситуацію зі світу мережевих покупців та постачальників.
Є компанія, яка займається постачанням солодощів регіональним торговельним мережам Київської області.
01.02.2023 компанія підписує договір постачання молочного шоколаду з лісовими горішками на суму 100 000 грн. до мережі з 10 продуктових магазинів.
Згідно умов цього договору постачання, покупець (мережа) має заплатити за відвантажений молочний шоколад не пізніше 60 дня від моменту постачання. Таким чином, орієнтовно у квітні 2023 року кошти мають надійти постачальнику.
Таких договорів з відтермінуванням оплати покупців у компанії постачальника близько 80%, таким чином бізнес компанії постачальника повинен очікувати по 2 місяці щоразу, поки з’являться кошти для подальшої закупівлі товару.
Так от саме факторинг - дасть можливість мати в постійному обігу ці кошти. Фактор викупить у компанії неоплачені рахунки за виконаними зобов’язаннями поставки і відразу перерахує компанії постачальнику кошти за мінусом комісії (за прикладом умовно 95 000 грн.), а через 60 днів отримає 100 000 грн. згідно умов договору поставки.
Результат цієї послуги: для покупця жодних змін, він отримав товар та сплатить за нього згідно умов договору; постачальник - отримав кошти відразу та почав новий цикл діяльності, збільшуючи об’єм реалізації, кількість покупців та маючи постійно обігові кошти; фактор за рахунок регулярного фінансування покращить оборотність постачальника в 3 рази, та отримає свій комісійний дохід. В результаті маємо win-win-win.
Отже, торговий факторинг застосовується щодо будь-яких торгових операцій і найефективнішим є для фізичних осіб-підприємців або юридичних осіб, що регулярно здійснюють реалізацію товарів із відстроченням оплати.
Який досвід країн ЄС варто врахувати Україні?
Або Модель ринку факторингу для України
Розвиток ринку торгового факторингу на прикладі країн ЄС активізує та пришвидшить економічне відновлення нашої країни. Хоча класичний торговий факторинг існує в Україні ще з початку 90-х, його рівень проникнення в економіку залишається дуже низьким від показників країн ЄС.
Середній рівень проникнення факторингових послуг в ЄС близько 11% від національних ВВП, а у нас, за даними FCI, обсяг факторингу в 2021 році становив близько 0,18% ВВП і це ще до повномасштабного вторгнення РФ. У наших сусідів (Польщі) цей показник сягнув 62,8 млрд євро, або майже 11% ВВП, що відповідає середнім показникам у ЄС. При чому в Польщі відбувся приріст у двічі і сформувався він за останні 6-7 років.
На щастя для мікро-, малого та середнього бізнесу та й в цілому для нашої економіки, розвиток та повсякденне використання торгового факторингу неминуче чекає Україну. Обраний нами шлях до ЄС змусить міняти на краще всі державні системи. За останні декілька років усвідомлення необхідності розвитку факторингу росте. НБУ у Стратегії розвитку фінансового сектору України зафіксував плани розвитку ринку факторингу до 2025 року і це дуже потужний сигнал для бізнесу та фінансового сектору.
Сьогодні є декілька вагомих завдань перед Україною для формування дійсно ефективного ринку торгового факторингу:
- Створення дворівневої системи управління інвойсами та реєстру факторингових угод шляхом побудови ІТ-інфраструктури, яка включатиме систему інвойсів (Electronic Invoicing system) та Реєстр (Trade Financing Documents Registry), та зберігатиме інформацію про дебіторську заборгованість та сплачені електронні рахунки. В такому разі ми отримаємо прозору систему яка унеможливить шахрайство. Сьогодні ЄС має значний досвід у розробці та запуску єдиних систем і цей досвід буде корисним для розвитку ринку факторингу України.
- Просвітницька місія, щодо фінансової обізнаності учасників, є дуже важливою - за даними опитування постачальників, проведеного Prozorro в 2021, більше 90% опитаних представників українського МСБ ніколи навіть не намагалися отримати послуги факторингу.
- Обов’язково нормативно врегулювати розмежування торгового факторингу та придбання проблемних кредитів.
- Відкриття ринку факторингу для ММСП в державних закупівлях, коли через війну держава є основним замовником та відповідно може бути найкращим дебітором для фінансового сектор, який має значну ліквідність через небажання брати класичні кредитні ризики в існуючих умовах.
Щодо досвіду інших країн який може бути релевантним для факторингу в Україні, то нам потрібно брати досвід лише тих країн, де факторинг вже розвинений та ефективно регульований, перехідні моделі тут будуть зайві. Зрозуміло, що досвід країн, які мають подібну до України економічну структуру та правову систему - це найефективніший метод.
Почнемо знову з прикладу Польщі, де факторингова індустрія дуже розвинена. Її розвиток пройшов через кілька етапів, ключовими були створення асоціації факторингових компаній для розвитку галузі та підвищенню її прозорості та прийняття законодавчих актів, які регулюють факторингову діяльність, що сприяло підвищенню довіри до галузі та її активному розвитку.
Також цікавий досвід формування ринку факторингу у Німеччині, де і ринок досить розвинений, і сформовані високі стандарти в частині регулювання факторингової діяльності, а законодавча база спрямована на захист прав клієнтів та забезпечення стабільності ринку факторингу.
Якщо у випадку з прикладом Польщі низькі вимоги до фактора сприяли появі на ринку багатьох небанківських факторингових компаній у загальному обороті, що в свою чергу забезпечило виникнення фінтеху та технологічних онлайн-рішень, то приклад Німеччини навпаки демонструє високі вимоги до капіталу факторингових компаній, а підтвердження достовірності звітності є основними заходами з контролю та однакові для небанківських фінансових установ. Але при цьому всі учасники ринку законодавчо захищені.
Враховуючи що повоєнний розвиток України буде сформований за кошти світових інвест-фондів, для яких контроль та ефективність є важливими чинниками - приклад Німеччини є найбільш релевантним для сьогоднішніх українських реалій. Саме німецька модель спроможна стимулювати появу якісних факторингових компаній, які матимуть прозору бізнес-модель, та зможуть залучати фінансування для розвитку своїх продуктів від інституціональних інвесторів, на кшталт IFC, USAID та DFC. В цілому для України варто формувати регулювання ринку факторингу через його цифровізацію із запровадженням ІТ-систем для зниження можливостей корупції.
Реформування ринку факторингу дійсно може допомогти бізнесу в Україні.
Якщо в сьогоднішніх умовах військових дій внутрішньому B2B ринку факторингу важко досягти швидкого відновлення через високі ризики несплати, то це відкриває можливості для B2G (факторингу в державних закупівлях) та B2I (міжнародного факторингу або експортного факторингу). В Україні Експортно-кредитне агентство (ЕКА) за активної підтримки західних партнерів отримало друге життя. Так за даними ЕКА 80% українських експортерів стикаються з дефіцитом фінансування при здійсненні експортних угод. Саме пропозиція експортного факторингу допоможе українському бізнесу розвиватись, а не виживати та нарощувати свій потенціал. Факторинг у форматі B2G та B2I - допоможе бізнесу поповнювати оборотні кошти та ліквідувати касові розриви. Крім того факторингове фінансування надається без застави.
Конкретні дії щодо регулювання ринку факторингу відбуваються саме в ці дні - Національний банк України запропонував фінансовому сектору до обговорення Концепцію реформування регулювання факторингу.
Окрім того з 2024 року вводиться в дію новий Закон України "Про фінансові послуги та фінансові компанії". Він розширить можливості факторингових компаній, щодо залучення фінансування, а також дасть змогу поліпшити регулювання факторингу, зокрема на небанківському ринку.