Згідно з даними порталу Дія.Бізнес, наразі в Україні працює 1 891 200 ФОПів, і їхня кількість збільшується на 7000 щомісяця. Як підприємицям вистояти під час війни, зміцнити свої позиції й продовжувати розвивати справу?

Війна поставила під загрозу майже кожен бізнес в Україні. За даними опитування, у травні-червні 2022 року його втрати за перші 3 місяці війни склали 85 млрд у.o. Але, переживши перший шоковий стан, підприємства почали шукати шляхи відновлення діяльності.

Результати досліджень, проведених у вересні 2022 року, показують, що 61% українських підприємств продовжують працювати у період війни. Чимала кількість потребує підтримки з боку держави та громадських організацій. Опитування, проведене в період 20.07–01.08.2022 р. Центром розвитку інновацій з партнерами, показало, що бізнеси потребують близько 63,5 млрд у.о. фінансування, релокації, інформаційної підтримки.

ГО «Український центр сприяння інвестиціям та торгівлі» за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України» запустила проєкт підтримки українських підприємиць під час війни.

Одним із напрямків є фінансова підтримка жінок-підприємиць через задоволення їхніх потреб та запитів. До закінчення дедлайну на подачу аплікаційної заявки по підтримці було прийнято 532 запити з 10 областей України. Учасниці звернулися з потребами в підтримці виходу бізнесу на іноземні ринки, сертифікації продукції, розробки маркетингової стратегії, релокації бізнесу, налагодження продажів через соціальні мережі, реєстрації торговельної марки, систематизації/вдосконалення операційної діяльності, просування на міжнародних маркетплейсах. Сума на підтримку підприємств склала 1 503 750 грн, які були розділені між 16 бізнесами.

Популярні новини зараз
"Київстар" попередив українців про небезпеку: що треба знати Якою буде погода у травні для українців: чи ховати парасольки та куфайки після квітневих дощів "Іди в Україну, ти, бл**ь, служи": розлючені українці накинулися на працівників паспортного столу в Польщі Що насправді роблять контролери з вашими лічильниками: чого боятися, а чого не варто
Показати ще

Forma Center – бренд одягу, створений родиною Арини Коротун і один з учасників напрямку. Після окупації Донецької області у 2014 році підприємство змогло переорієнтувати бізнес-процеси, запустити лінійку жіночого повсякденного одягу і знову почало працювати. З 2021 року підприємиця продовжила родинну справу під власним іменем. Бренд брав участь у виставці Kyiv Fashion 2022, разом з українськими виробниками представляв літню колекцію жіночого одягу на Показі мод у Турині в Італії.

Війна стала викликом для підприємства, але не крапкою в його діяльності. Аріна переїхала з рідного Краматорська до Дніпра й релокувала підприємство. На оренду приміщення та транспортування обладнання був використаний майже весь оборотний капітал. Але підприємиця формує плани на майбутнє.

«Планую працювати в декілька етапів, – ділиться своїми цілями Арина. – Найняти маркетолога, розробити сайт, забезпечити просування у соцмережах. Далі – найняти менеджера з продажу, швачку, конструктора, а вже потім розвивати серійне виробництво. Для цього потрібно 10−15 співробітників. Все треба робити поступово, не перестрибуючи жоден етап. Це відновлення бізнесу з нуля. Але ми не опускаємо руки й віримо в найкраще!»

Через окупацію та військові дії в деяких регіонах багато бізнесів втратили можливість працювати. Щоб відновити їхню діяльність, громадська організація запустила напрям з релокації та West Business Hub у Львові та Тернополі. Одним із резидентів якого є 3,14BAN.

«Ми вирішили дати друге життя старим банерам і пошити ту річ, яка стала б у нагоді в повсякденному житті. Так ми створили свою першу сумку-шоппер, з якою ми й досі ходимо відправляти наші посилки на пошту», – розповідає засновниця Юлія Уварова.

У 2019 році ідея стартувала як соціальний проєкт, і майже відразу переросла у бізнес. Почавши з одиничних сумок на замовлення, протягом року підприємство почало виконувати корпоративні замовлення та співпрацю з магазинами-партнерами. Засновники стали виступати як спікери і просувати культуру усвідомленого споживання.

Під час війни майстерня в Харкові була зруйнована, команда роз'їхалась, продажі впали через припинення діяльності партнерів.

Зараз команда виділяє головні задачі – планують найняти нових працівників, розширити клієнтську базу корпоративних замовників та мережу магазинів-партнерів, вийти на європейський ринок.

Розширити можливості жінок-підприємиць через семінари «Платформа життєстійкості бізнесу» – мета ще одного напрямку проєкту. Завдяки цьому напрямку жінки-підприємиці, які прагнуть розвитку, змогли отримати нові знання та досвід для успішного розвитку власної справи. Elastic IT Solutions − одна з компаній, що скористалася такою можливістю.

Тетяна Сорокопуд, засновниця Elastic IT Solutions, яка надає послуги компаніям, допомагаючи розвивати й оптимізувати їхню діяльність. Серед них – комп'ютерне програмування, налаштування програмного забезпечення, розроблення структури та контенту, прикладних програм та баз даних тощо.

Після початку війни активність компанії знизилась. Багато підприємств-замовників зупинили свою діяльність, і кількість звернень була низькою. Щоб впоратися з викликами і окреслити нові плани, підприємиця долучилась до навчальних семінарів.

«Навчання допомогло опанувати себе та продовжити працювати у період військових дій. Завдяки отриманій інформації вдалося виявити помилки в промоції компанії і тим самим привернути увагу потенційних клієнтів», – розповідає підприємиця про свій досвід.»

Зараз підприємиця зосередилась на створенні маркетингової стратегії для підвищення конкурентоспроможності власного підприємства.

«Ми плануємо розширити спектр послуг для розвитку на міжнародній арені, – розповідає Тетяна. – Збільшити клієнтську базу за рахунок участі у міжнародних конференціях, підвищити професійні навички персоналу шляхом участі у хакатонах.»

У сучасному світі неможливо розширювати можливості бізнесу без постійного навчання. Подібні освітні семінари допомагають планувати та оптимізувати діяльність бізнесу.

Український бізнес задіює всі можливі інструменти для розвитку та відновлення. Згідно з даними останніх досліджень, на початок серпня 14,3% постраждалих бізнесів вже були релоковані і продовжили діяльність в Україні, а 1,8 – перенесли свою роботу за кордон. Українці активно цікавляться системою грантів та навчальних семінарів, щоб посилити свої позиції онлайн і охопити нові ринки. Результатом таких дій стало те, що наприкінці літа 8,4% бізнесів вже очікували на суттєве зростання.